Omgevingsvisie Hillegom – Actualisatie 2021

ruimtelijk plan of omgevingsdocument

Omgevingsvisie Hillegom – Actualisatie 2021

Bekendmaking vaststelling Omgevingsvisie Hillegom – Actualisatie 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom maken bekend dat de gemeenteraad op 15 juli 2021 de Omgevingsvisie Hillegom ‘Heerlijk Hillegom, duurzame (proef)tuin van Holland’ – Actualisatie 2021 gewijzigd heeft vastgesteld. De Omgevingsvisie Hillegom – Actualisatie 2019 is door de gemeenteraad ingetrokken.

Evaluatie van de omgevingsvisie Hillegom

In de Omgevingsvisie Hillegom ‘Heerlijk Hillegom, duurzame (proef)tuin van Holland’ beschrijven we op hoofdlijnen de koers van Hillegom. Jaarlijks wordt bekeken of er aanleiding is tot het actualiseren van de omgevingsvisie. Daardoor is en blijft de omgevingsvisie voortdurend actueel.

Zienswijzen op ontwerp omgevingsvisie

Het ontwerp Omgevingsvisie – Actualisatie '20 heeft van 11 februari tot 25 maart 2021 ter visie gelegen, hierop zijn 10 zienswijzen ingediend. Drie zienswijzen die waren ingediend op het ontwerp omgevingsplan Buitengebied en de Zanderij hadden (deels) betrekking op de omgevingsvisie en zijn voor behandeling meegenomen. De 13 zienswijzen zijn opgenomen in een Nota van Beantwoording en hebben op onderdelen geleid tot kleine tekstuele aanpassingen.

Raadsbesluit over Uitgangspunten Lokale Energiestrategie

De gemeenteraad nam op 25 maart 2021 een amendement aan op de Lokale Energiestrategie (LES) en Transitievisie Warmte (TVW) om (deels) mee te nemen in de actualisatie van deze omgevingsvisie.

Raadsvergadering 15 juli 2021

Het ontwerp Omgevingsvisie – Actualisatie '20 is door de gemeenteraad vastgesteld als Omgevingsvisie – Actualisatie 2021.

De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering over de Omgevingsvisie -Actualisatie 2021 gewijzigd besloten om met de ambities energie- en klimaatneutraal in 2050 aan te sluiten bij de Regionale Energiestrategie (RES 1.0) in Holland Rijnland.

De volgende onderdelen zijn opgenomen en/of aangepast in de omgevingsvisie:

Energieneutraal in 2050;

In het deelgebied Hollandse Weides geen zoekgebieden voor windturbines en zonnevelden te realiseren, anders dan langs infrastructuur;

Voorkeur voor clustering van Greenportwoningen aan de kern van Hillegom, passend naar aard en schaal en uiterst terughoudend bij het realiseren van Greenportwoningen in de lintbebouwing;

Streven naar 100% emissieloze en residuvrije teelt met een duurzaam bodemgebruik;

Veranderingen/aanvullingen vanuit de Omgevingswet: op het gebied van milieu, water, bodem en ondergrond en het kostenverhaal;

Integratie van vastgesteld beleid: woonprogramma 2020-2024, Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek 2016 en Gezondheidsbeleid Healthy Hillegom;

Kleine tekstuele aanpassingen en/of aanvullingen en nieuwe foto's.

De Omgevingsvisie inzien?

U kunt de Omgevingsvisie met bijlagen inclusief raadsbesluit digitaal raadplegen, via de gemeentelijke website www.hillegom.nl/omgevingsvisie of het landelijke portaal http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0534.OVHil2030herz2020-VA010

Een versie van de Omgevingsvisie op papier kunt u inzien in het gemeentehuis, Hoofdstraat 115 te Hillegom (tot en met 11 oktober 2021). We werken vanwege de coronamaatregelen alleen nog maar op afspraak. Wilt u langskomen om de omgevingsvisie in te zien, dan kunt u een afspraak maken via www.hillegom.nl ‘maak een afspraak’.

Inwerkingtreding

De Omgevingsvisie Hillegom – Actualisatie 2021 treedt een dag na deze bekendmaking op 1 september 2021 in werking. Tegen het besluit tot vaststelling van de Omgevingsvisie kunt u geen bezwaar maken of beroep instellen.