Bij het 'Meldpunt problemen met verhuurder' van de gemeente kunt u terecht voor de volgende onderwerpen:
- U vermoedt dat u door een verhuurder steeds opnieuw wordt afgewezen voor een woning vanwege uw godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat. Bekijk de brochure over discriminatie op de woningmarkt van Rijksoverheid.
- U voelt zich niet veilig of bang door uw verhuurder. Er is sprake van intimidatie. Dat kan zowel fysiek als schriftelijk zijn.
- Uw verhuurder wil de huurovereenkomst niet schriftelijk vast leggen.
- Uw verhuurder heeft u niet schriftelijk gewezen op:
- uw rechten en plichten
- duidelijke afspraken over een eventuele borg
- de regels over de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder
- op de contactgegevens van het lokale meldpunt problemen met verhuurders
- Uw verhuurder wil meer dan 2 maanden huur als borg.
- Uw verhuurder betaalt de borg niet binnen 2 weken nadat u uit de woning bent vertrokken terug.
- Uw verhuurder vraagt naast huur en borg nog een extra bedrag. Bijvoorbeeld bemiddelingskosten. U kunt als huurder het betaalde bedrag terugvorderen. De gemeente kan de verhuurder een boete opleggen.
- Uw verhuurder geeft geen overzicht van de servicekosten. Dat moet een verhuurder doen voordat u het huurcontract tekent. Uw verhuurder moet ook een jaarlijkse afrekening geven van de servicekosten.
- De servicekosten moeten redelijk zijn en in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als u denkt dat de servicekosten te hoog zijn kunt u dit melden en kan de gemeente voor u nakijken of de kosten redelijk zijn.