Ga naar de inhoud

Adresonderzoek

Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven die er niet (meer) woont? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente. U kunt het aanvraagformulier Adresonderzoek invullen en met een kopie van uw legitimatiebewijs mailen naar: adreskwaliteit@hltsamen.nl of opsturen naar de gemeente, t.a.v. Adreskwaliteit (team Burgerzaken).

De gemeente onderzoekt of de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen. Het versturen van brieven, en een huisbezoek van een toezichthouder BRP kunnen onderdeel zijn van een adresonderzoek. De duur van een onderzoek is verschillend. Sommige zaken zijn snel duidelijk, andere zaken zijn ingewikkelder. Dan duurt een adresonderzoek langer.

U kunt op MijnOverheid het actuele aantal bewoners op uw adres bekijken. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. Onder 'Adresgegevens' vindt u het aantal bewoners.

Adresonderzoeken worden uitgevoerd op verzoek van een burger, na een terugmelding van een (overheids-) instantie (bijvoorbeeld de Belastingdienst) of na een melding via de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). LAA bestaat uit een samenwerking van publieke organisaties, waaronder gemeenten, diverse ministeries en uitvoeringsinstanties (zoals SVB, DUO, politie en CJIB). Via deze samenwerking geven overheidsinstanties hun twijfels over de bewoning van een adres door aan de gemeente.

De gemeente kan een onderzoek instellen om te controleren of iemand nog steeds woont op het adres waar hij/zij ingeschreven staat. Het resultaat van het onderzoek kan zijn:

  • Betrokkene geeft de verhuizing door of heeft aangetoond dat hij/zij nog op het adres woont waar hij/zij ingeschreven staat.
  • Betrokkene wordt door ons ingeschreven op het vermoedelijk nieuwe adres.
  • Wij kunnen de huidige verblijfplaats niet vaststellen. Betrokkene wordt geregistreerd als “Vertrokken Onbekend Waarheen” (VOW) –> hij/zij wordt dan opgenomen in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Hierdoor komt men niet meer in aanmerking voor huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderbijslag, en wordt de ziektekostenverzekering stopgezet. Ook kan er geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meer aangevraagd worden, er is geen recht meer op een uitkering en DigiD kan worden geblokkeerd.
Ga naar het begin