Bronscheiding is scheiding door de inwoners en daarmee wordt het beste resultaat behaald. Bronscheiding werkt goed in een landelijke gemeente zoals Hillegom. Het is de milieuvriendelijkste en goedkoopste manier van afvalscheiding. Er is in ons dorp ook ruimte voor voorzieningen. In sterk stedelijk gebied is dit moeilijk te realiseren, omdat er te weinig ruimte is voor de afvalcontainers. Die gemeenten vallen terug op scheiding achteraf. Dat is op dit moment wel minder effectief, maar voor deze gemeenten het best haalbare.
Veelgestelde vragen: afvalbeleid Hillegom
Afvalbeleid
Kan ik nog reageren op het afvalbeleid?
Nee, dit kan niet. Het nieuwe beleid is vastgesteld door de gemeenteraad. Het complete beleidsplan kunt u vinden onder de groene button ‘documenten’.
Afvalpas
Heb ik een afvalpas nodig?
Ja, bij iedere woning hoort een afvalpas. Met de afvalpas kunt u toegang krijgen tot een ondergrondse restafvalcontainer in de wijk (voor hoogbouw-woningen). De afvalpas heeft u ook nodig om afval aan te bieden bij de milieustraat.
Krijg ik met de afvalpas toegang tot de milieustraat?
U laat uw afvalpas zien aan de beheerder van de milieustraat bij binnenkomst. Alleen met een afvalpas krijgt u toegang tot de milieustraat. Dit doen we om illegaal storten van afval door bezoekers van buiten Hillegom te voorkomen. Er kan, naast de afvalpas, ook gevraagd worden naar uw identiteitsbewijs.
Wat doe ik als ik mijn afvalpas kwijt ben, mijn afvalpas gestolen is of niet werkt?
Bij verlies, diefstal of storingen kunt u contact opnemen met Meerlanden. Het telefoonnummer van Meerlanden Publieksinformatie is: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl. Let op dat u geen gaatje in de afvalpas maakt. Hierdoor kan de chip beschadigd raken en wordt de pas onbruikbaar.
Op welke containers kan ik mijn afvalpas gebruiken?
Met de afvalpas kunt u terecht bij de aangesloten dichtstbijzijnde restafvalcontainers in de wijk. Wilt u toegang tot een andere restafvalcontainer? Neem dan contact op met Meerlanden. Het telefoonnummer van Meerlanden Publieksinformatie is: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl.
Wat gebeurt er met mijn gegevens op de afvalpas?
De gegevens zijn gekoppeld aan het adres en niet aan personen. Meerlanden registreert per afvalpas het aantal keer dat de restafvalcontainer open gaat.
Ik ben een nieuwe bewoner. Hoe kom ik aan een afvalpas?
Verhuist u naar een bestaande woning, dan moeten de vorige bewoners de afvalpas achterlaten. Per woonadres wordt één afvalpas verstrekt. Is er geen afvalpas achtergelaten? Vraag er dan een aan via Meerlanden. De afvalpas die op het adres staat wordt dan geblokkeerd. Het telefoonnummer van Meerlanden Publieksinformatie is: 0297- 381 717. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl.
Afvalscheiding
Hoe vaak wordt de minicontainer (140 liter) voor restafval geleegd?
De minicontainer voor restafval leegt Meerlanden één keer per vier weken. Alle dagen waarop Meerlanden afval inzamelt staan in de afvalkalender. Deze kunt u online bekijken via de webpagina: afvalkalender.meerlanden.nl, of via de Meerlanden-app op uw mobiele telefoon. Tip: stel een push-notificatie in. Zo mist u geen enkele inzameldag.
Kan ik ook huishoudelijk restafval aanleveren bij de milieustraat?
Ja, dat kan. U heeft hiervoor de milieupas nodig. Voor huishoudelijk restafval betaalt u op de milieustraat het tarief dat vastgesteld wordt bij de Verordening Reinigingsheffingen. U vindt informatie over tarieven en aanbiedvoorwaarden hier.
Waar/ hoe kan ik mijn oud papier en karton aanbieden?
Laagbouwwoningen hebben meestal een gratis papiercontainer. Of kunnen deze kosteloos aanvragen. Daarnaast kunt u papier kwijt in de wijkcontainers. Bewoners van een appartement of flat kunnen hun papier kwijt in de containers in de wijk. Daarnaast kunt u gratis een papiercontainer aanvragen. Deze moet dan wel inpandig worden gestald, en kan tweewekelijks worden aangeboden op de aanbiedplaats. Overigens kunt u ook vrijwel al uw gescheiden afval, waaronder papier en karton, kwijt op de milieustraat.
Waar/ hoe kan ik mijn glas aanbieden?
Op verschillende locaties in de gemeente staan afvalcontainers voor glas.
Waar/ hoe kan ik mijn textiel aanbieden?
De textielcontainers zijn verwijderd. Op de plek van de textielcontainers zijn extra containers voor papier en glas geplaatst. Textiel kunt u 6x per jaar aanbieden via inzameling bij u aan huis. Voor deze inzameling krijgt u van tevoren een inzamelzak. De eerstvolgende inzameldag staat op deze zak. De inzameldagen staan ook in de afvalkalender, te zien via de webpagina afvalkalender.meerlanden.nl, of via de Meerlanden-app op uw mobiele telefoon. Ook kunt u het textiel inleveren bij de milieustraat.
Wat betekent de ‘e’ in de afkorting GFTe?
De ‘e’ staat voor etensresten. GFTe betekent dus: Groente, Fruit- Tuinafval en Etensresten. Bijvoorbeeld overgebleven aardappelen, pasta of brood. Maar ook vleesresten, botjes en visgraten mogen in de container. Op deze manier willen we u ervan bewust maken dat ook u GFTe-afval heeft. GFTe-afval kan heel goed verwerkt worden tot groene energie, maar dan is het belangrijk dat het niet vervuild is. Lees meer over hoe Meerlanden dit verwerkt in haar Groene Energiefabriek op www.meerlanden.nl.
Een tip om maden te voorkomen in uw minicontainer: vlees- of visresten eerst koken of aanbraden.
Wat is het verschil tussen bronscheiding en nascheiding?
Het thuis scheiden van afval noemen we bronscheiding. Het achteraf scheiden van afvalstoffen (door een scheidingsinstallatie) wordt nascheiding genoemd. Volledige nascheiding bestaat niet. Er moet altijd een vorm van bronscheiding zijn. GFT-afval is vaak wat natter. Als dit in het restafval blijft is een goede nascheiding niet mogelijk. Ook voor papier en textiel is nascheiding niet mogelijk.
Waarom hebben we in Hillegom gekozen voor bronscheiding van plastic, blik en drinkpakken?
Allereerst is nascheiding voor Hillegom niet beschikbaar. Deze installaties zijn er gewoonweg niet. Maar veel belangrijker: bronscheiding geeft een beter milieuresultaat. Bijvoorbeeld doordat het plastic niet vervuild raakt met ander afval. En het is goedkoper.
Waarom komt er een tarief voor het aanbieden van restafval?
Omdat uit ervaring in andere gemeenten blijkt dat huishoudens hun afval dan beter scheiden. En uit een onderzoek onder onze inwoners werd de voorkeur gegeven aan dit systeem. Deze wens hebben we verwerkt in het nieuwe afvalbeleid. Op termijn bent u goedkoper uit als u afval goedt scheidt.
Wanneer gaat het tarief voor aanbieden van restafval gelden?
Dit wordt ingevoerd op 1 januari 2023. In 2021 hebben inwoners van Hillegom zich al goed ingezet om hun afval zoveel mogelijk te scheiden. Om iedereen de kans te geven mee te doen gaan Meerlanden en de gemeente Hillegom op dezelfde manier door in 2022. Dat betekent dat u in 2022 nog een vast bedrag voor uw restafval betaalt, via de afvalstoffenheffing. In april 2021 zijn de minicontainers bij laagbouw-woningen vervangen door nieuwe, kleinere containers. En in 2021 is het aantal keer dat een aantal andere herbruikbare stromen als PBD en GFTe verhoogd. Ook gingen de hoogbouwwoningen over op ondergrondse containers voor restafval, waarnaast een container staat om GFTe te scheiden.
Waarom is het nieuwe afvalbeleid op de langere termijn goedkoper voor inwoners?
Het verbranden van restafval wordt steeds duurder. Vooral na 2023, als het huidige contract afloopt van de gemeenten in de duin- en bollenstreek met het huidige verbrandingsbedrijf. Ook de landelijke belasting op verbranden is al flink gestegen, en we verwachten een verdere stijging. De doelen voor het verminderen van restafval worden overigens aan gemeenten opgelegd door de rijksoverheid. Om gemeenten en hun inwoners te motiveren worden belastingen voor verbranden van restafval verhoogd. Gemeente Hillegom wil deze kostenstijging voor u voorkomen door het nieuwe afvalbeleid.
Wat wil de rijksoverheid?
Landelijk is er de volgende milieudoelstelling: in 2025 maximaal 30 kg restafval per jaar per inwoner.
In Hillegom bedraagt de hoeveelheid restafval in 2021 nog 120 kg per inwoner per jaar.
Hebben inwoners van laagbouw-woningen een chip op de minicontainer?
Ja, dat klopt. De nieuwe minicontainer is daarmee gekoppeld aan een woning. Niet aan individuele personen.
Hoe zit het met de privacy?
Gemeente Hillegom en Meerlanden hechten veel waarde aan de privacy van inwoners. We voldoen aan de strenge privacywetgeving. De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) houdt hier toezicht op. Dit geldt ook voor inwoners die medisch afval aanbieden. Dat is privé en dat blijft privé.
Als u vragen heeft over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Hillegom kunt u contact opnemen met de Privacy Officer van de gemeente via het algemene nummer 14 0252. Bekijk de privacyverklaring van de gemeente Hillegom.
Zijn we niet bang voor illegale dumpingen?
De gemeente gaat hier sterk op letten, maar we zijn er niet bang voor. We zijn ervan overtuigd dat de meerderheid van de inwoners het belang inzien van het nieuwe afvalbeleid. En als er toch afval wordt gedumpt, doen we er alles aan om het snel op te ruimen. Want Hillegom moet schoon blijven. Het melden van afval op straat kan heel snel met onze meldings-app Fixi.
Hoe pakt de gemeente illegale dumpingen aan?
Allereerst door er direct aandacht aan te geven. We hebben grondstoffencoaches aangesteld die dan onderzoeken waarom er gedumpt wordt. En, zo mogelijk in overleg met inwoners, kijken we hoe we dat kunnen verbeteren. We laten een afvaldumping níet liggen. Hillegom schoon heeft onze prioriteit.
Lisse heeft toch het tarief voor restafval afgeschaft?
Dat klopt, maar het beleid in Hillegom is anders. In Hillegom behouden de huishoudens hun container aan huis. Dat is een gevolg van de wensen uit het inwonersonderzoek. In Lisse moet je je restafval wegbrengen naar een openbare container in de straat. En er werd hier bovenop een tarief in rekening gebracht. Dit vonden sommige inwoners te veel van het goede.
Waarom krijgen we geen container voor PBD-afval (plastic, blik, drinkpakken)?
De gemeente heeft bewust gekozen om de plastic zakken te behouden. Via participatie (gesprekken) met inwoners hoorden we dat onze inwoners niet nóg een extra container willen, naast restafval, GFTe en papier. Ook zijn onze ervaringen met de plastic PBD-zak juist goed. De doorzichtige zakken zijn steviger geworden. Het wegwaaien van de zakken voorkomen we door het plaatsen van ophangringen en ophangpalen. Deze worden op verzoek van inwoners kosteloos aangebracht. Daarnaast houden we met de keuze voor de plastic zak de weg vrij om in de toekomst het beleid misschien aan te passen, zonder te hoge investeringen. Sinds april 2021 kunt u het PBD-afval wekelijks aanbieden.
Hoe houd ik de minicontainer voor GFTe-afval schoon?
U kunt hiervoor speciale composteerbare inzamelzakken met het kiemplant-logo gebruiken. Deze mogen in de GFTe-container. Meerlanden geeft overigens de voorkeur aan papieren inzamelzakken. Zakken van bioplastic zonder kiemplant-logo horen in het restafval. Zie meer informatie op www.afvalscheidingswijzer.nl . Ook kunt de minicontainer schoonhouden door het deksel iets open te laten staan zodat de container doorlucht. En de minicontainer op een schaduwrijke plek te zetten en hem af en toe schoon te maken met water en een bezem.
Minicontainers
Hoe krijg ik mijn nieuwe minicontainer voor restafval?
Rolcontainers horen bij een adres, niet bij een persoon. Als u verhuist, moet u de container achterlaten. Op uw nieuwe adres staan de containers die horen bij de woning. Staat er geen rolcontainer op uw nieuwe adres? Of is uw rolcontainer vermist of gestolen? Neem dan contact op met Meerlanden. Het telefoonnummer van Meerlanden Publieksinformatie is: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl.
Kan ik meerdere 140 liter minicontainers aanvragen?
Ja, dat kan, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Zowel bij de aanschaf van de containers als bij het laten legen van de container. De tarieven worden jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld in de Belastingverordening. Bij vragen kunt u contact opnemen met Meerlanden Publieksinformatie per email: pi@meerlanden.nl of bel via 0297 -381 717.
Ik wil geen minicontainer van 140 liter voor restafval. Kan ik dit weigeren?
Nee, dit kan niet. De gemeenteraad heeft hiervoor gekozen. In uitzonderlijke gevallen kunt u ook toestemming krijgen om uw restafval kwijt te kunnen in een door de gemeente aangewezen ondergrondse restafvalcontainer. U kunt hiervoor een afspraak inplannen met een grondstofcoach, om uw vraag persoonlijk door te nemen. U kunt de grondstofcoaches bereiken per mail: grondstofcoach@meerlanden.nl
Een minicontainer van 140 liter voor mijn restafval is te klein voor mijn huishouden. Wat kan ik doen?
In principe is het beleid zo opgesteld dat u geen extra minicontainer nodig heeft. Een tweede container kunt u wel aanvragen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht. Inwoners met een medische indicatie kunnen ontheffing krijgen. U kunt hiervoor een afspraak inplannen met een grondstofcoach, om uw vraag persoonlijk door te nemen. U kunt de grondstofcoaches bereiken per mail: grondstofcoach@meerlanden.nl.
Ik heb medisch afval. Kom ik in aanmerking voor financiële compensatie?
Ja, er komt een financiële regeling voor huishoudens met medisch afval. Die is vanaf 2023 van kracht omdat dat het moment is waarop u een tarief betaalt voor het aanbieden van restafval. In 2022 betaalt u nog geen apart tarief voor het restafval.
Waarom mag ik mijn minicontainer voor restafval vanaf 2022 maar 13x per jaar (eens per 4 weken) aanbieden?
Het landelijke doel is maximaal 30 kilogram restafval in 2025. Dit betekent dat we afval beter moeten scheiden dan nu gebeurt. Door uw afval beter te scheiden heeft u veel minder restafval. Bovendien willen we u in stappen/ gefaseerd helpen naar het streefgetal van 30 kilogram restafval per jaar. In 2022 wordt er nog geen tarief in rekening gebracht voor het aanbieden van een minicontainer of zak. Vanaf 1 januari 2023 gebeurt dit wel. Via deze stappen raakt u gewend aan het beter scheiden. Uiteindelijk heeft iedereen dan flink minder restafval om aan te bieden.
Hoe weet de gemeente hoe vaak mijn restafvalcontainer wordt geleegd?
Uw restafvalcontainer heeft een chip. De inzamelwagen herkent de chipt en leegt de container. Iedere lediging wordt geregistreerd en vanaf 2023 betaalt u per lediging van de restafvalcontainer een bedrag.
Hoe voorkom ik dat mensen hun afval dumpen in mijn restafvalcontainer?
Als u uw container aan de straat heeft gezet om te laten legen, dan betaalt u voor deze lediging. Het maakt hierbij niet uit of anderen nog een zak in uw container doen: u betaalt er niet meer door. De betaling gaat namelijk per lediging, en niet naar gewicht. Als u wilt kunt u de container op de inzameldag ’s ochtends aan de straat zetten. Zo wordt de tijd verkort dat anderen eventueel afval in uw container doen. Ziet u dat anderen/ buren uw container ongewenst gebruiken, dan kunt u hen hier natuurlijk over aanspreken. Heeft u daarbij hulp nodig, dan kunt u dit vragen aan een grondstofcoach.
Hoe krijg ik een minicontainer voor oud papier en karton?
60% van de laagbouwwoningen heeft al een minicontainer voor oud papier en karton. Heeft u deze nog niet en wilt u die aanvragen? Dit kan bij Meerlanden Publieksinformatie per email: pi@meerlanden.nl of bel via 0297-381717. U hoort dan ook wanneer de container bezorgd wordt.
De minicontainer is stuk. Wat kan ik doen?
U kunt een melding maken via de meldings-app ‘Fixi’ op uw mobiele telefoon. Of U kunt contact opnemen met Meerlanden Publieksinformatie per email: pi@meerlanden.nl of bel via 0297-381717.
Kan ik een slot krijgen voor mijn minicontainer voor restafval?
Ja, het is mogelijk om een container met een kantelslot aan te vragen. De kosten hiervoor zijn € 32,50. Neem hiervoor contact op met Meerlanden Publieksinformatie via telefoon: 0297-381 717. Mailen kan ook via: pi@meerlanden.nl.
Maatwerk
Waar kan ik maatwerk aanvragen/ een container aanvragen voor oud papier en karton?
Neemt u dan contact op met de grondstofcoaches via: grondstofcoach@meerlanden.nl. Of met Meerlanden Publieksinformatie via telefoon: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook via: pi@meerlanden.nl
Heb ik recht op maatwerk?
In sommige gevallen heeft u recht op maatwerk. Bij maatwerk hoeft u sommige soorten afval niet te scheiden. Ook kunt u misschien extra of andere voorzieningen krijgen, of wordt de afvalstoffenheffing in 2022 aangepast. Dit geldt voor:
- Huishoudens met kinderen tot en met 3 jaar
- Huishoudens met leden met een medische indicatie
- Huishoudens met 5 of meer leden
Komt u hiervoor in aanmerking? Neemt u dan contact op met de grondstofcoaches via: grondstofcoach@meerlanden.nl. Zij adviseren de gemeente, en deze neemt vervolgens een besluit. Of neem contact op met Meerlanden Publieksinformatie via telefoon: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl
Ik heb kinderen in de luiers. Wat kan ik doen?
Voor gezinnen met kinderen in de luiers en voor grote gezinnen kunt u een tweede container voor restafval aanvragen. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Komt u hiervoor in aanmerking? Neemt u dan contact op met de grondstofcoaches via: grondstofcoach@meerlanden.nl. Of met Meerlanden Publieksinformatie via telefoon: 0297- 381 717. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur. Mailen kan ook, via: pi@meerlanden.nl
Ik heb medisch afval. Kom ik in aanmerking voor financiële compensatie?
Ja, er komt een financiële regeling voor huishoudens met medisch afval. Die is vanaf 2023 van kracht omdat dat het moment is waarop er betaald wordt voor het aanbieden van restafval. In 2022 betaalt u nog geen extra kosten voor het restafval.
Verzamelcontainers
Is er aandacht voor de mogelijke vervuiling bij de verzamelcontainers?
Ja, dat is er zeker. We willen, net als vele inwoners, dat onze gemeente schoon blijft. De BOA’s (Bijzonder Opsporings Ambtenaar) controleren en handhaven extra op het dumpen en bijplaatsen van afval. Ook communiceren we actief over hoe u beter uw afval kunt scheiden. Onze grondstofcoaches kunnen hierbij helpen. Zij bieden advies op maat bij u aan de deur.
Waar komt de ondergrondse restafvalcontainer?
Het locatieplan is door het college van B en W in de vergadering van 9 februari 2021 definitief vastgesteld. U kunt het complete locatieplan inzien op de webpagina www.hillegom.nl/afval onder de groene button ‘Locatieplan’.
Waar staan de restafvalcontainers voor hoogbouw-woningen (appartementen)?
Restafval kunt u brengen naar ondergrondse containers die nabij de woning staan. De containers kunnen geopend worden met een pas. In 2022 is het gebruik van de containers nog vrij. Vanaf 2023 betaalt u een tarief per opening van een ondergrondse container.
Op welke plek staan de semi-ondergrondse containers voor GFTe-afval bij hoogbouw-woningen?
Naast elke nieuwe ondergrondse container voor restafval staat ook een container voor GFTe-afval. Zo kunt u uw afval eenvoudig gescheiden aanbieden. De GFTe-container is te openen met een pas. Het gebruik van deze containers is gratis, ook in 2022.
Kan ik de milieupas uitlenen aan iemand anders?
Wij raden dit sterk af, omdat u via deze pas de kosten betaalt per keer dat de ondergrondse container voor restafval open gaat.
Hoe weet de gemeente hoe vaak ik mijn restafval in de ondergrondse container doe?
Uw milieupas heeft een chip. De ondergrondse container voor restafval herkent de chipt en gaat dan open. Elke keer dat hij opengaat wordt geregistreerd en vanaf 2023 betaalt u hiervoor een tarief. In 2022 is dit nog niet zo.