Marktreglement gemeente Hillegom
Marktreglement gemeente Hillegom
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom,
Gelezen het collegevoorstel van 5 november, zaaknummer Z24-368574,
gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet, artikel 4 van de Marktverordening gemeente Hillegom en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot de uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt;
vast te stellen de volgende nadere regels voor de warenmarkt in de gemeente Hillegom
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Hillegom gegeven definities zijn tevens van toepassing op deze nadere regels.
Artikel 2. Dag, tijd en plaats van de markt
De markt wordt gehouden op dinsdag, locatie Henri Dunantplein te Hillegom, van 08.00 uur tot 15.00 uur.
Artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 8. Toewijzing dagplaats
- 1.
- 2.
De dagplaats wordt toegewezen aan gegadigden die zich daarvoor op de marktdag voor 09.00 uur bij de marktmeester hebben gemeld. Toewijzing vindt plaats aan de achtereenvolgens gegadigden die actief zijn in dezelfde branche als de branche van de dagplaats, vervolgens aan gegadigden die niet actief zijn in deze branche, waarbij voorrang wordt gegeven aan gegadigden die actief zijn in een branche die nog niet op de markt vertegenwoordigd is en daarna aan alle overige gegadigden. Bij meerdere gegadigden die bij toepassing van deze procedure in aanmerking komen voor de dagplaats, wordt de dagplaats toegewezen door middel van loting door de marktmeester.
Hoofdstuk 3. Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 10. Innemen standplaats
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
De waarnemer treedt op namens de vergunninghouder en handelt namens de vergunninghouder. Het bepaalde in de Marktverordening gemeente Hillegom en dit Marktreglement is van overeenkomstige toepassing op de vervanger. Alle handelingen van de vervanger op de markt worden aan de vergunninghouder toegerekend. De vergunninghouder blijft, ook bij een vervanger, altijd verantwoordelijk voor het gebruik van de standplaats.
Artikel 11. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
- 1.
- 2.
Indien de vergunninghouder vanwege bijzondere omstandigheden langer dan zes weken zijn standplaats niet kan innemen, kan het college op aanvraag van de vergunninghouder ontheffing verlenen van de verplichting om de standplaats in te nemen. Deze ontheffing geldt voor een periode van maximaal twee jaar.
- 3.
Artikel 14. Markt schoonhouden
- 1.
Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder begrepen verpakkingsmateriaal, op zijn standplaats op een zodanige wijze te bewaren dat zwerfafval wordt voorkomen en het niet door onbevoegden kan worden weggehaald. De vergunninghouder dient zelf en onmiddellijk na afloop van de markt voor afvoer van het afval zorg te dragen.
- 2.
Bijlage bij Marktreglement gemeente Hillegom
Algemene toelichting op het 'Marktreglement gemeente Hillegom’
De ‘Marktverordening gemeente Hillegom 2008’ is geactualiseerd. Zo wordt voldaan aan de regels van de Europese Dienstenrichtlijn en de Nederlandse Dienstenwet én is een aantal praktische zaken die de markt ten goede komen, opgenomen, aangevuld en/of gecorrigeerd. Anders ten opzichte van de verordening uit 2008, is dat er naast de marktverordening een marktreglement is opgesteld met betrekking tot de uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt. Een aantal artikelen uit de marktverordening uit 2008 is nu opgenomen in het ‘Marktreglement gemeente Hillegom’.
Tevens is in dit marktreglement een aantal praktische zaken toegevoegd zoals branchering en verdelingsystematiek van schaarse vergunningen. Door dit op te nemen in het reglement, zijn een tweetal ‘losse’ beleidsregels, te weten het ‘Marktbranchepatroon 2006’ en de beleidsregel ‘Schaarse standplaatsvergunningen markt Hillegom 2020’ overbodig. Ook zijn niet handhaafbare artikelen en juridische onvolkomenheden gecorrigeerd en/of aangevuld.
In deze toelichting worden de artikelen uit het ‘Marktreglement gemeente Hillegom’ nader toegelicht.
Hoofdstuk 1 van het marktreglement bevat algemene bepalingen die betrekking hebben op de markt in zijn geheel. Hoofdstuk 2 bevat de bepalingen die van belang zijn in het kader van de vergunningverlening. In hoofdstuk 3 zijn bepalingen over het gebruik van de standplaats opgenomen en in hoofdstuk 4 zijn de slotbepalingen opgenomen.
Voor de gebruikte definities wordt verwezen naar de ‘Marktverordening gemeente Hillegom’, omdat deze tevens van toepassing zijn op het ‘Marktreglement gemeente Hillegom’. De definities worden uniform gebruikt om geen verwarring mogelijk te maken.
Artikel 2. Dag, tijd en plaats van de markt
In dit artikel wordt de dag, tijd en plaats van de markt benoemd. Bij een definitieve wijziging van locatie én marktdag, zal het marktreglement in het geheel moeten worden aangepast. Bij een incidentele verplaatsing, afgelasting en/of wijziging: zie artikel 4.
Artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering
In dit nieuwe reglement is branchering opgenomen en wordt aangegeven welke branches worden onderscheiden. Dit schept de mogelijkheid een beperkt aantal kooplieden per branche toe te laten. Hierdoor wordt bereikt dat op de markt een zo groot mogelijke verscheidenheid aan branches aanwezig is en wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Hierdoor wordt de markt aantrekkelijker voor de consument. Daarnaast voorziet dit artikel in bepalingen over de inrichting van de marktkraam (standplaats).
Artikel 4. Herindeling, verplaatsing en afgelasten van de markt
Dit artikel regelt de bevoegdheid van het college om de markt af te gelasten, te verplaatsen of onmiddellijk te beëindigen, en wanneer daartoe naar haar oordeel aanleiding bestaan, een andere plaats voor de markt aan te wijzen, of de aanvangs- en sluitingstijd van de markt te wijzigen. Alle maatregelen worden van tevoren voorgelegd en besproken met de marktcommissie.
Het gaat hier om incidentele verplaatsing, afgelasting en wijziging. Bij een definitieve wijziging van locatie én marktdag, zal het marktreglement in het geheel moeten worden aangepast.
Artikel 5. Bepalingen over vergunningen
In dit artikel wordt toegelicht welke voorwaarden en bepalingen worden opgenomen in de (vaste standplaats-)vergunning.
Dit artikel vermeldt de maximale duur van de vergunning voor bepaalde tijd.
In 2016 is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestaan erkend van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen. Het gelijkheidsbeginsel betekent volgens deze uitspraak voor de verdeling van schaarse vergunningen dat het gemeentebestuur aan potentiële gegadigden gelijke kansen moet bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Vergunningen mogen niet langer voor onbepaalde tijd worden verleend.
Artikel 7. Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen
Met de nieuwe regels over schaarse vergunningen worden in het kader van het gelijkheidsbeginsel, naast een maximale vergunningsduur voor bepaalde tijd, niet langer de wacht- en anciënniteitslijsten gehanteerd. Die dragen immers niet bij aan genoemd gelijkheidsbeginsel. Omdat alle potentiële gegadigden gelijke kansen moeten krijgen is in dit artikel beschreven welke procedure wordt gevolgd in de toewijzing van vrijgekomen standplaatsen.
Het college maakt via de gebruikelijke gemeentekanalen bekend dat er een vaste standplaats beschikbaar is op de markt. Een kandidaat kan vervolgens een aanvraag voor vergunning indienen. Bij de publicatie van de vrijgekomen standplaats wordt aangegeven welke stukken nodig zijn voor de aanvraag en binnen welke termijn de aanvraag moet zijn ingediend.
Wanneer een aanvrager zijn belangstelling kenbaar maakt voor een (vrijgekomen) standplaats, wordt getoetst of de branche waarin de ondernemer werkzaam is niet behoort tot een branche die al maximaal vergund is op de markt (zie artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering). In het geval er één aanvraag is, wordt de selectieprocedure niet doorlopen zoals beschreven in het vierde lid, mits de aanvrager voldoet aan de overige eisen zoals gesteld worden aan de vergunning. Zijn er meerdere aanvragers voor een vrijgekomen standplaats, dan wordt de selectie van een gegadigde bepaald door de toekenning van maximaal 100 punten aan iedere aanvraag. Het vierde lid beschrijft de criteria en het maximale aantal punten per criterium dat kan worden toegekend. De zes genoemde criteria wegen niet allen even zwaar. Daar wordt voor gekozen omdat het mogelijk maakt op kwaliteit en toegevoegde waarde van en op de markt te sturen. Zo wordt de toevoeging van een branche die nog niet vertegenwoordigd is op de markt in punten hoger gewaardeerd dan bijvoorbeeld de motivering van de aanvraag. Op basis van de toegekende punten, draagt de selectiecommissie de aanvrager met het hoogst aantal punten voor aan het college als gegadigde voor het verlenen van de vergunning. De selectiecommissie wordt gevormd door medewerkers van het team Vergunningen en de marktmeester.
In het uitzonderlijke geval dat er sprake is van aanvragers met een gelijk hoogste aantal punten, wordt geloot tussen deze aanvragers. Aan de gegadigde die wordt ingeloot, wordt de vergunning verleend.
Artikel 8. Toewijzing dagplaats
In dit artikel wordt beschreven hoe een dagplaats wordt toegewezen, aan welke voorwaarden de gegadigde dient te voldoen en wordt de uiteindelijke toewijzing toegelicht. Voor het toewijzen van een dagplaats heeft de marktmeester de bevoegdheid om ter plaatse een vergunning voor één dag af te geven. Op deze wijze zijn de gegevens van de ondernemer beschikbaar en is deze geïnformeerd over de eisen die worden gesteld aan de vergunningverlening.
Artikel 9. Toewijzing standwerkersplaats
In dit artikel wordt beschreven hoe een standwerkersplaats wordt toegewezen, aan welke voorwaarden de gegadigde dient te voldoen en wordt de uiteindelijke toewijzing toegelicht. Voor het toewijzen van een standwerkersplaats heeft de marktmeester de bevoegdheid om ter plaatse een vergunning voor één dag af te geven. Op deze wijze zijn de gegevens van de ondernemer beschikbaar en is deze geïnformeerd over de eisen die worden gesteld aan de vergunningverlening
Artikel 10. Innemen standplaats
De vergunninghouder is verplicht om zijn standplaats in te nemen, of te laten innemen. In dit artikel wordt beschreven hoe de vergunninghouder dient te handelen op het moment dat hij deze niet persoonlijk wenst in te nemen.
Artikel 11. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
De vergunninghouder die vanwege vakantie of een andere bijzondere omstandigheid zijn standplaats niet (persoonlijk) kan innemen, moet dit melden aan de marktmeester. In dit artikel wordt beschreven hoe de vergunninghouder dit in de verschillende situaties kenbaar dient te maken en vermeldt daarnaast bepalingen over de duur van afwezigheid.
Artikel 12. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
In dit artikel zijn bepalingen opgenomen over het in gebruik nemen van de standplaats, de tijden waaraan de vergunninghouder gehouden is en worden de voorwaarden beschreven over de aan- en afvoer van goederen.
Artikel 13. Gebruik van eigen materiaal
In dit artikel wordt beschreven dat de vergunninghouder er zorg voor dient te dragen dat het in zijn aanvraag aangegeven verkoopmateriaal, voldoet aan alle geldende veiligheids- en constructieve eisen. Daarnaast dient het materiaal niet de afmeting van de standplaats te overschrijden. Het college kan specifieke plekken aanwijzen op de markt waar gebakken en/of gebraden kan worden.
Artikel 14. Markt schoonhouden
Dit artikel is opgenomen om de vergunninghouder te verplichten om zijn afval, waaronder bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal op te ruimen en bij vertrek zijn standplaats schoon te verlaten.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 16. Intrekken oude (beleids-)regels
Het ‘Marktbranchepatroon 2006’ wordt ingetrokken. Een goed branchepatroon zorgt voor een breed aanbod en maakt de markt aantrekkelijk voor de consument. Het branchepatroon fungeerde ook als toetsingsinstrument, waardoor de wachtlijst destijds overbodig werd en werd opgeheven. Met het vaststellen van dit marktreglement is dit besluit van het college vertaalt naar wet- en regelgeving van nu én de huidige situatie op de markt. De branchering is opgenomen als artikel 3 in dit marktreglement en maakt een separate beleidsregel overbodig.
De beleidsregel ‘Schaarse standplaatsvergunningen markt Hillegom 2020’ wordt ingetrokken. In de beleidsregel uit 2020 werd vastgesteld op welke wijze schaarse vergunningen op de weekmarkt verdeeld werden. Met het vaststellen van dit marktreglement is dit besluit van het college vertaalt naar wet- en regelgeving van nu en is de volgorde van toewijzing van vrijgekomen vaste standplaatsen opgenomen als artikel 7 in dit marktreglement en is een separate beleidsregel overbodig. De verdelingssystematiek in het marktreglement is anders dan onder de beleidsregel uit 2020. Hier is voor gekozen in het kader van uniformiteit in beleid binnen de ambtelijke werkorganisatie HLTsamen, maar ook omdat de praktische uitvoerbaarheid van de aangepaste verdeelsystematiek wordt verbeterd.
Met het intrekken van de oude regels en het vaststellen van het marktreglement is onmiddellijk duidelijk welke regels worden ingetrokken en welke nieuwe regels worden vastgesteld.
Dit artikel regelt de datum waarop het reglement in werking treedt.
Dit artikel regelt de naamgeving van het reglement.
Bijlagen bij Marktreglement gemeente Hillegom
Situatietekening weekmarkt Henri Dunantplein te Hillegom
Op deze tekening is de locatie van de weekmarkt Hillegom op het Henri Dunantplein en het aantal standplaatsen op de markt aangegeven.