Marktverordening gemeente Hillegom
Marktverordening gemeente Hillegom
De raad van de gemeente Hillegom;
gelezen het voorstel van het college van 5 november 2024, zaaknummer Z24-368574, inzake;
gelet op artikel 147, eerste lid, 149, 154, 156 en 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet;
overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor een ordelijk verloop van de markt;
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op de door het college krachtens artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet ingestelde marktdagen.
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 6. Standplaatsvergunning
Het is verboden een standplaats op een markt in te nemen zonder vergunning van het college.
Artikel 7. Vereisten vergunning
Voor een vergunning voor een standplaats komt uitsluitend in aanmerking een handel bekwaam natuurlijk persoon die:
- a.
- b.
- c.
Artikel 8. Intrekking vaste standplaatsvergunning
Het college trekt een vaste standplaatsvergunning in:
- a.
- b.
- c.
- d.
Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
- 1.
Is de vergunninghouder overleden, in staat van faillissement of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
- 2.
- 3.
Hoofdstuk 3. Straf-, overgangs- en slotbepalingen
Artikel 10. Intrekking en schorsing vaste standplaatsvergunning
Onverminderd het bepaalde in artikel 8, kan het college een vergunning voor een vaste standplaats, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel telkens voor ten hoogste vier achtereenvolgende marktdagen schorsen, indien de vergunninghouder of een persoon die hem bijstaat:
- a.
- b.
- c.
Artikel 11. Uitsluiting dagplaatshouder of standwerker
Het college kan een aanvrager van een dagplaats of een standwerkersplaats van de toewijzing van een dagplaats of een standwerkersplaats uitsluiten voor ten hoogste vier marktdagen, indien deze:
- a.
- b.
- c.
Artikel 12. Onmiddellijke verwijdering
Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet, kan het college een vergunninghouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien hij:
- a.
- b.
- c.
Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen marktmeester en de overige aangewezen toezichthouders.
Artikel 15. Intrekking oude verordening
De Marktverordening gemeente Hillegom 2008 wordt ingetrokken.
Algemene toelichting op de ‘Marktverordening gemeente Hillegom’
De ‘Marktverordening gemeente Hillegom 2008’ is geactualiseerd. Zo kan worden voldaan aan de regels van de Europese Dienstenrichtlijn en de Nederlandse Dienstenwet en is een aantal praktische zaken die de markt ten goede komen, opgenomen, aangevuld en/of gecorrigeerd. Anders ten opzichte van de verordening uit 2008, is dat er naast de marktverordening een marktreglement is opgesteld met betrekking tot de uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt. Een aantal artikelen uit de marktverordening uit 2008 is nu opgenomen in genoemd marktreglement en de verordening zelf is hiermee vereenvoudigd.
In deze toelichting worden de artikelen uit de ‘Marktverordening gemeente Hillegom’ nader toegelicht.
Hoofdstuk 1 van de marktverordening bevat algemene bepalingen die betrekking hebben op de markt in zijn geheel. Hoofdstuk 2 bevat de bepalingen die van belang zijn in het kader van de vergunningverlening. In hoofdstuk 3 zijn de straf-, overgangs- en slotbepalingen opgenomen.
In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de verordening wordt gehanteerd gedefinieerd zodat geen onduidelijkheid over een bepaalde terminologie kan ontstaan.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 3. Inrichting van de markt
In deze marktverordening is gekozen voor een vrij uitgebreide regeling van de markt. Het college is op grond van dit artikel bevoegd beleidsregels en nadere regels op te stellen ten aanzien van de gekregen bevoegdheden. Op deze manier kan het college maximaal flexibel omgaan met de actuele situatie op de markt en de belangen van alle betrokkenen in alle evenredigheid behartigen. Zo heeft het college de bevoegdheid om de markt incidenteel af te lasten (op basis van bijvoorbeeld een stormprotocol bij extreme weersomstandigheden) dan wel te verplaatsen en om de inrichting van de markt te bepalen. De inrichting kan worden vastgelegd op een tekening/plattegrond en kan worden aangemerkt als een algemeen verbindend voorschrift. Het college verkrijgt in dit artikel tevens de bevoegdheid om een selectieprocedure in te richten volgens het recht van schaarse vergunningen.
Nadere regels zijn algemene regels die te karakteriseren zijn als algemeen verbindende voorschriften. In dit artikel wordt benoemd dat het college een marktreglement opstelt waarin nadere invulling wordt gegeven aan een aantal onderwerpen uit deze verordening.
Artikel 5. Voorschriften en beperkingen
Dit artikel regelt de bevoegdheid van het college om voorschriften en beperkingen te verbinden aan een verleende vergunning of ontheffing en verplicht diegene aan wie de vergunning of ontheffing is verleend, zich hieraan te houden.
Artikel 6. Standplaatsvergunning
Het innemen van een standplaats op de markt kan uitsluitend met een door het college daartoe verleende vergunning.
Artikel 7. Vereisten vergunning
Dit artikel regelt wie in aanmerking komt voor een vergunning. Hier wordt geregeld dat een vergunning wordt verleend aan een persoon; een mens van vlees en bloed. De vergunning is persoonsgebonden zodat de vergunninghouder verplicht is de standplaats in beginsel persoonlijk in te nemen. Daarmee wordt ‘onderverhuur’ en onderlinge handel in standplaatsen tegengegaan.
Tevens is geregeld dat de persoon een handelingsbekwaam persoon moet zijn. Dit is ter bescherming van de personen die onder curatele staan en van wie is bepaald dat zij hun financiële en persoonlijke zaken niet zelf kunnen regelen.
Voor het verkrijgen van een vergunning wordt een minimumleeftijd van 18 jaar opgenomen. Hiermee wordt aangesloten bij de leeftijd die men moet hebben om zonder toestemming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De vergunninghouder moet tevens gerechtigd zijn om in Nederland arbeid te verrichten.
Artikel 8. Intrekking vaste standplaatsvergunning
In het artikel worden de gronden genoemd waarop een vergunning voor een vaste standplaats kan worden ingetrokken. Het artikel beschrijft in welke gevallen de vergunning in ieder geval wordt ingetrokken. In het eerste lid, onder d, is opgenomen dat wanneer een vergunninghouder door bijvoorbeeld overschrijving over een tweede vergunning kan beschikken, de eerder verleende vergunning kan worden ingetrokken. Zo beschikt de vergunninghouder niet over twee vergunningen tegelijk. Op deze manier kan een vergunninghouder ook meedoen aan een selectieprocedure voor een andere standplaats. De oude vergunning wordt dan ingetrokken.
Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Omdat familie en personeel vaak afhankelijk zijn van het inkomen dat met de standplaats wordt verdiend, is continuering van het bedrijf, na enige wijze van (gedeeltelijke) bedrijfsbeëindiging, van belang voor hen. Om die reden blijft het mogelijk om vergunningen over te schrijven. Het overschrijven van vergunningen lijkt in beginsel haaks te staan op het uitgangspunt dat eenieder voor beschikbare vergunningen in aanmerking moet kunnen komen. Echter beperkt de periode van overschrijving zich tot dezelfde periode dat de oorspronkelijke vergunning geldig is. De kansen voor derden, om in aanmerking te komen voor de vergunning, blijven daarmee gelijk.
In het artikel is bepaald in welke situaties de vergunning kan worden overgeschreven en regelt dat de vergunning ten hoogste voor de geldigheidsduur van de oorspronkelijke vergunning wordt overgeschreven. Als er bijvoorbeeld een vergunning voor tien jaar is verleend, die na zeven jaar wordt overgeschreven, wordt de vergunning overgeschreven met een resterende looptijd van drie jaar.
Artikel 10. Intrekking en schorsing vaste standplaatsvergunning.
In het artikel worden de gronden genoemd waarop een vergunning voor een vaste standplaats kan worden ingetrokken of geschorst.
Artikel 11. Uitsluiting dagplaatshouder of standwerker
In artikel 11 zijn de gronden waarop het college een aanvrager van een dagplaats of standwerkplaats kan uitsluiten van toewijzing, benoemd.
Artikel 12. Onmiddellijke verwijdering
Dit artikel is bedoeld voor situaties waarin een vergunninghouder, dagplaatshouder of standwerker de normale gang van zaken op de markt dermate verstoort dat het noodzakelijk is de persoon direct van de markt te verwijderen. Hier is sprake van spoedeisende bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:24, lid 6 van de Algemene wet bestuursrecht. In situaties waarin tevens een maatregel zoals bedoeld in artikel 10 of 11 van de verordening kan worden opgelegd, is het aan de marktmeester om zorgvuldig af te wegen of de situatie dermate de normale gang van zaken op de markt verstoort, dat niet voor een schorsing of een andere maatregel wordt gekozen, maar voor spoedeisende bestuursdwang.
De onmiddellijke verwijdering is een besluit (bestuursdwang) dat achteraf zo spoedig mogelijk op schrift wordt gesteld.
Tegen overtredingen van de in deze verordening opgenomen bepalingen, evenals tegen handelingen die de orde op de markt op enigerlei wijze kunnen verstoren, heeft een administratieve afhandeling de voorkeur. Op grond van artikel 154 van de Gemeentewet kan de raad op overtreding van de verordeningen straf stellen. Dit artikel regelt dat het niet naleven van de in de marktverordening genoemde voorschriften of beperkingen die aan een vergunning of een ontheffing zijn verbonden, een strafbaar feit oplevert en bepaalt de strafmaat.
In artikel 5:11 van de Awb wordt aangegeven, dat onder toezichthouder wordt verstaan: een natuurlijke persoon, die bij of krachtens een wettelijk voorschrift is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. Een persoon die aangewezen is als toezichthouder beschikt in beginsel over alle in afdeling 5.2 van de Awb opgenomen bevoegdheden. Dit artikel regelt wie belast is met het toezicht op de naleving van de verordening. Dat is in ieder geval de marktmeester, welke als zodanig is aangewezen en daarnaast de overige door het college aangewezen toezichthouders.
Artikel 15. Intrekking oude verordening
Dit artikel regelt de intrekking van de vorige verordening ‘Marktverordening gemeente Hillegom 2008’.
Artikel 16. Overgangsbepalingen
Een overgangsregeling als hier opgenomen, is noodzakelijk om de oude bestaande rechten van de vergunninghouders te eerbiedigen. Onder de ruime formulering ‘besluiten’ van het eerste lid vallen vergunningen, ontheffingen, voorschriften en beperkingen.
Dit artikel regelt de datum waarop de verordening in werking treedt.