Verordening van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen houdende regels omtrent financiën Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen 2017
Verordening van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen houdende regels omtrent financiën Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen 2017
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het bestuur als bedoelt in art 1 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
Het directieteam als bedoeld in artikel 1 en 11 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
De gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
De bedrijfsvoeringsorganisatie HLTsamen als bedoeld in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLT samen.
Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de werkorganisatie HLT samen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
- 1.
- 2.
-
3.
Het directieteam informeert vanuit de actieve informatieplicht het bestuur minimaal bij de bestuursrapportage als ze verwacht dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden over of -onderschreden. Het directieteam voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet (met een dekkingsvoorstel) of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 7. Waardering en afschrijving vaste activa
Het directieteam biedt het bestuur ter vaststelling een nota aan waarin de regels voor waarderen en afschrijven van vaste activa zijn vastgelegd.
Artikel 8. Reserves en voorzieningen
Het directieteam biedt indien nodig het bestuur ter vaststelling een nota aan met de richtlijnen voor vorming en besteding van reserves en voorzieningen.
Artikel 9. Kostprijsberekening
-
1.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van de taken en diensten conform artikel 4 lid 1 van de regeling wordt een extracomptabel systeem van integrale kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
- 2.
- 3.
Artikel 10. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken (economische activiteiten) aan andere organisaties conform artikel 4 lid 2 van de regeling waarbij de werkorganisatie in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste een geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht, tenzij het activiteiten betreft die zijn aangewezen als activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang.
Artikel 11. Financieringsfunctie
Het directieteam biedt het bestuur ter vaststelling een treasurystatuut aan. Bij het uitoefenen van de financieringsfunctie handelt het directieteam conform dit treasurystatuut. Het statuut bevat onder meer de (wettelijke) kaders, interne regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
-
1.
Het directieteam zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213 lid 3a gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213 lid 3b gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het directieteam maatregelen tot herstel.
- 2.