Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent de gegevensverstrekking basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking BRP 2019 Hillegom)
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent de gegevensverstrekking basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking BRP 2019 Hillegom)
De raad van de gemeente Hillegom,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 mei 2019,
gelet op de artikelen 3.5, 3.8, eerste lid, en 3.9, eerste en tweede lid, van de Wet basisregistratie personen en de Algemene verordening gegevensbescherming,
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen (BRP) 2019 Hillegom
Artikel 2. Verstrekkingen aan medewerkers van o.a. HLTsamen
Het college verstrekt aan medewerkers van gemeenschappelijke regelingen, in overeenstemming met artikel 3.5 van de wet, die gegevens die noodzakelijk zijn om de gemeentelijke taak goed uit te kunnen voeren.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 20 juni 2019,
drs. P.M. Hulspas-Jordaan
griffier
A. van Erk
voorzitter
Bijlage 1 bij Verordening gegevensverstrekking BRP 2019 Hillegom
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 3.5, 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (hierna: Wet BRP). Hierin zijn regels gesteld over de verstrekking van persoonsgegevens.
Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie personen aan:
- •
- •
- •
De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening.
Artikel 2. Verstrekkingen aan medewerkers van o.a. HLTsamen
Het college bepaalt welke gegevens uit de basisregistratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende onderdelen van de werkorganisatie HLTsamen en andere bij gemeenschappelijke regeling ingestelde rechtspersonen verstrekt krijgen. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan specifieke medewerkers binnen werkorganisatie HLTsamen.
Het gebruik van gegevens wordt gereguleerd door artikel 3.5, Wet BRP. De onderdelen van de werkorganisatie moeten in een verzoek om verstrekking uit de basisadministratie de gronden aangeven. De daartoe gemandateerde medewerkers beslissen namens het college of de gevraagde gegevens daadwerkelijk worden verstrekt. Het criterium is dat de gegevens noodzakelijk moeten zijn voor de goede vervulling van de taak. Gestreefd wordt naar het bieden van maatwerk voor gegevensverstrekking aan medewerkers, afhankelijk van hun specifieke takenpakket.
De Wet BRP maakt onderscheid tussen gemeenschappelijke regelingen, gemeenten en provincies (artikel 1.12, Wet BRP). HLTsamen is een gemeenschappelijke regeling en maakt dus geen deel uit van de gemeente in de zin van de Wet BRP.
Artikel 3. Verstrekkingen aan medewerkers van gemeente Hillegom
De medewerkers van de griffie en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn in dienst van de gemeente. De juridische grondslag voor verstrekking van gegevens uit de basisadministratie aan deze medewerkers is artikel 3.8, Wet BRP. Gegevens mogen uitsluitend worden verstrekt voor zover deze noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke taak.
Artikel 4. Verstrekkingen aan derden
Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente. De verstrekking kan uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:
- •
- •
In de bijlage bij de Verordening gegevensverstrekking BRP 2019 zijn opgenomen:
- •
- •
Uitsluitend gegevens op limitatieve lijst en voor zover noodzakelijk
De gegevens die aan derden kunnen worden verstrekt zijn wettelijk gelimiteerd door een lijst van gegevens die voor verstrekking in aanmerking komen (artikel 3.9, vierde lid, Wet BRP). Deze gegevens mogen uitsluitend worden verstrekt voor zover ze noodzakelijk zijn voor het verrichten van de werkzaamheden van gewichtig maatschappelijk belang (artikel 4, tweede lid, Verordening gegevensverstrekking BRP 2019).
Alleen gegevens eigen ingezetenen en mogelijkheid opting-out
Het College mag uitsluitend gegevens over eigen ingezetenen verstrekken (artikel 3.7, tweede lid, Wet BRP). Het college mag geen gegevens verstrekken als op de persoonslijst een aantekening omtrent een beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid, Wet BRP. Burgers kunnen verzoeken om een beperking voor verstrekking aan derden in de basisregistratie te laten opnemen.
Het College moet een afweging maken van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevenen (artikel 4, tweede lid, Verordening gegevensverstrekking BRP 2019).
Voorwaarden aanwijzing derden en gewichtige maatschappelijke belangen
De bevoegdheid tot het aanwijzen van taken van gewichtig maatschappelijk belang en van categorieën van derden aan wie persoonsgegevens kunnen worden verstrekt, is voorbehouden aan de gemeenteraad (artikel 3.9, eerste en tweede lid, Wet BRP). De mogelijkheden hiervoor wordt beperkt door de landelijke wetgeving (artikel 3.3, tweede lid, Wet BRP, gelezen in samenhang met artikel 3.9, eerste lid, aanhef en onder b, tweede lid en vijfde lid, Wet BRP). Er moet sprake zijn van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Hiervan is slechts sprake als het gaat om werkzaamheden:
- 1.
- 2.
- 3.