Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent het onderzoeken van doelmatigheid en doeltreffendheid (Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Hillegom 2019)
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent het onderzoeken van doelmatigheid en doeltreffendheid (Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Hillegom 2019)
Artikel 4 Voortgang onderzoek(en)
Het college rapporteert in de bedrijfsvoeringparagraaf van de Bestuursrapportage en de Programmarekening over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid en de uitputting van bijbehorende budgetten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 juni 2019.
Drs. P.M. Hulspas-Jordaan
griffier
A. van Erk
burgemeester
Toelichting op de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Hillegom 2019.
De termen doelmatigheid en doeltreffendheid wordt in dit artikel uiteengezet.
In dit artikel wordt het college opgedragen onderzoek te doen naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. In tegenstelling tot de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt geen minimaal aantal uit te voeren interne onderzoeken per jaar vastgelegd. De vrijheid om een keuze in het onderwerp van onderzoek te maken, wordt boven de periodiciteit gesteld.
De onderzoeken naar de doelmatigheid betreffen onderzoeken naar de uitvoering van het beleid en het beheer van middelen. In de modelverordening (VNG) richt de uitvoering zich ten eerste op de organisatie-eenheden van de gemeente. Een tweede ingang voor de doelmatigheidsonderzoeken is de procesgang. Hiervoor kan men kijken naar de gemeentelijke taken. Het voordeel hiervan is dat ook de doelmatigheid van de uitvoering van gemeentelijk beleid en het beheer van middelen wordt onderzocht. De ambtelijke organisaties van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen zijn per 1 januari tot de Werkorganisatie HLTsamen samengevoegd, die belast is met de uitvoering van het beleid van de drie gemeenten. De colleges kunnen dus niet meer de doelmatigheid van een eigen gemeentelijke organisatie onderzoeken. Daarom ontbreekt in dit artikel het onderzoek naar en de toets van (onderdelen van) de organisatie-eenheden van de gemeente en de uitvoering van taken door de gemeente ten opzichte van de modelverordening. De colleges kunnen - gezamenlijk – wel een onderzoek (laten) instellen naar het doelmatig benutten door de Werkorganisatie HLTsamen van door de gemeenten gezamenlijk beschikbaar gestelde middelen voor de uitvoering van beleid.
De onderzoeken naar de doeltreffendheid vinden plaats op basis van het in de programma's of paragrafen van de begroting geformuleerde beleid. Dit beleid kan gehele begrotingsprogramma's omvatten of delen daarvan.
Een onderzoeksplan wordt opgesteld waarin zo veel mogelijk met de drie gemeenten gezamenlijk onderwerpen voor onderzoek bepalen. Dit bevordert de efficiency, minder belasting voor de werkorganisatie HLTsamen en maakt een onderling vergelijk tussen de gemeenten mogelijk. Het onderzoeksplan geeft een beeld van de voorgenomen onderzoeken voor het huidige jaar.
De onderzoeken zijn in het onderzoeksplan per onderzoek uitgewerkt. Het onderzoeksplan wordt door het college vastgesteld en aangeboden aan de raad en aan de Rekenkamercommissie Hillegom Lisse. De raad kan het ter bespreking agenderen. In dit artikel wordt aangegeven wat in een onderzoeksplan in ieder geval moet worden opgenomen. De onderwerpen genoemd in het tweede lid kunnen als volgt worden toegelicht:
-
a.
Het object van een onderzoek wordt dusdanig omschreven dat duidelijk aangegeven is wat de afbakening van het onderzoek is. Daarbij worden bij de doelmatigheidsonderzoeken duidelijk de scheidslijnen aangegeven ten aanzien van de te onderzoeken procedures en instrumenten. Bij de doeltreffendheidsonderzoeken worden duidelijk de scheidslijnen met andere beleidsvelden aangegeven.
-
b.
De reikwijdte van ieder onderzoek strekt zich in beginsel uit over alle organen en instellingen waarvoor de gemeente bestuurlijk verantwoordelijk is of waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd. De reikwijdte kan in het onderzoeksplan worden ingeperkt door het aangeven van het te onderzoeken tijdvak en de te onderzoeken organen en instellingen. De reikwijdte van onderzoeken moet van te voren duidelijk worden aangegeven. Aangegeven moet worden welk tijdvak wordt onderzocht en welke niet gemeentelijke instellingen bij het onderzoek worden betrokken.
- c.
- d.
-
e.
Onderzoeken kunnen in opdracht van het college worden uitgevoerd door de HLT-organisatie (al of niet met inbreng van deskundigheid van derden) of door derden. Indien de HLT-organisatie de onderzoeken uitvoert, geschiedt dit door de Concerncontroller, waarmee de onafhankelijkheid van de analyse en/of adviezen ter verbeteringen worden gegarandeerd.
Artikel 4 Voortgang onderzoek(en)
In de paragraaf Bedrijfsvoering van de Bestuursrapportage en de Programmarekening wordt inzicht gegeven in de stand van zaken in de voortgang van de onderzoek(en). In tegenstelling tot de modelverordening (VNG) is gekozen voor de Bestuursrapportage in plaats van de begroting, omdat de begroting niet de plaats is voor het opnemen van een voortgang.
Met de instelling van de onderzoeken beoogt de gemeente de transparantie van gemeentelijk handelen te vergroten en de publieke verantwoording daarover te versterken. De bevindingen van de onderzoeken worden dan opgenomen In de paragraaf Bedrijfsvoering van de bestuursrapportage en de programmarekening. Dit bevordert een adequate informatie aan de raad.
Systematische aandacht voor doelmatigheid en doeltreffendheid impliceert ook het doel om te leren, om te denken over en te streven naar verbetering, daarom is in de verordening opgenomen dat evaluatie en aanbevelingen voor verbetering onderdeel zijn van de rapportage, en dat zo nodig door middel van een plan van verbetering het vervolgtraject moet worden ingezet. De bedrijfsvoering is een zaak van het college. Door het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, waardoor de ambtelijke organisaties zijn samengevoegd, is het aan het bestuur van de werkorganisatie HLTsamen om maatregelen te (laten) nemen tot verbetering. Het bestuur van HLTsamen moet een plan van verbetering opstellen en uitvoeren.
Artikel 6 intrekking en inwerkingtreding
Het intrekken van de huidige verordening en het vaststellen van de nieuwe verordening per 1 juni 2019 zijn bevoegdheden van de raad.
In dit artikel wordt de naam gegeven waarmee in gemeentelijke stukken naar deze verordening kan worden verwezen.