Adempauzeregeling voor mantelzorgers 2023-2026
Adempauzeregeling voor mantelzorgers 2023-2026
Artikel 1. Onderwerp van de regeling
Het doel van de regeling voor mantelzorgers is het ontlasten van mantelzorgers. Dit kan door individuele ondersteuning en projecten. De individuele ondersteuning voor mantelzorgers is in deze regeling neergelegd.
Mantelzorgers kunnen op grond van deze regeling gebruik maken van huishoudelijke hulp, vervangende hulp thuis (gezelschap thuis, hulp bij koken, boodschappen of administratie, klussen in en om het huis) of maatwerk op indicatie van de mantelzorgadviseur.
Het College kan de middelen die beschikbaar zijn voor de regeling, naast de individuele ondersteuning voor mantelzorgers, aanwenden voor projecten voor verlichting van mantelzorg.
Hoofdstuk 2. De voorwaarden voor gebruik van de regeling
Artikel 3. Voorwaarden voor gebruik van de regeling
Om voor de regeling in aanmerking te komen, moet zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
In geval van inzet van huishoudelijke hulp en vormen van vervangende hulp thuis kan dit bij zowel de zorgvrager als de mantelzorger worden ingezet. In het geval de hulp bij de zorgvrager wordt ingezet, dient de zorgvrager te wonen in Lisse, Hillegom, Teylingen of Noordwijk en niet in een intramurale instelling.
- 6.
De mantelzorger kan eenmalig een aanvraag doen vanuit de regeling. Aanvraag voor huishoudelijke hulp en vervangende hulp thuis is mogelijk tot het maximale bedrag van 52x het actuele uurtarief huishoudelijke hulp, zoals vastgesteld door de ISD. Voor maatwerk is een aanvraag mogelijk tot een maximaal bedrag van € 1.500. De aanvraag is in de regel voor een vorm van ondersteuning. Op indicatie van de mantelzorgadviseur is een combinatie van verschillende vormen van hulp mogelijk.
- 7.
- 8.
De hierboven in lid 7 beschreven periode van 12 maanden kan korter zijn in situaties waarin sprake is van een grote verandering van de mantelzorgsituatie waarbij de mantelzorger ontegenzeggelijk zwaarder belast is, bijvoorbeeld - maar niet uitsluitend - als gevolg van een nieuwe of extra mantelzorgsituatie. Of daadwerkelijk sprake is van een grote verandering is aan de beoordeling van het college.
Hoofdstuk 6. Wijze van declareren van de regeling
De zorgaanbieders declareren de kosten voor de geboden hulp aan mantelzorgers bij Stichting WelzijnsKompas.
Burgemeester en wethouders kan deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot onbillijkheid van overwegende aard.
De gemeenten in de Bollenstreek hebben voor 2015 en 2016 rijksbudget gekregen voor het inzetten van de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT). De HHT was een compensatie voor zorgaanbieders in gemeenten die de huishoudelijke hulp tot algemene voorziening hebben gemaakt. Zorgaanbieders verwachtten een grote terugloop in het aantal cliënten en met de regeling werd de werkgelegenheid in de sector op peil gehouden. In de 2015 en 2016 is nauwelijks gebruik gemaakt van de HHT en de verwachting was dat dit, met de herinvoering van de maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden, niet meer ging gebeuren.
Het ondersteunen en waarderen van mantelzorgers is een belangrijke taak van de gemeenten. Het niet bestede budget van 2015 en 2016 wilden de gemeenten gebruiken om mantelzorgers te ontlasten door hen huishoudelijke werkzaamheden uit handen te nemen. De gemeenteraad van Hillegom heeft toen besloten dat het budget vanaf 2017 breed kan worden ingezet voor de verlichting van mantelzorg, totdat het subsidieplafond is bereikt.
In 2021 is het rijksbudget opgebruikt. In mei 2021 is door college en raad ingestemd met de notitie Mantelzorgondersteuning en -waardering 2022 waarin staat dat € 60.000 structureel kan worden vrijgemaakt voor deze regeling. Hiervan is € 15.000,- bestemd voor uitvoering van de regeling door WelzijnsKompas en € 45.000,- voor de toekenningen aan mantelzorgers.
Artikel 1. Onderwerp van de regeling
Toelichting op de vormen van individuele hulp die op basis van de regeling mogelijk zijn:
Het gaat om gezelschap thuis, hulp bij koken, boodschappen of administratie, klussen in en om het huis door professionals, werkzaam bij organisaties die respijtzorg aan huis bieden.
Op indicatie van de mantelzorgadviseur kan een mantelzorger gebruik maken van een vorm van ondersteuning naar wens, bijvoorbeeld een cursus of een ontspanningsactiviteit gericht op respijt.
Artikel 2. Uitvoering van de regeling
De Stichting WelzijnsKompas sluit contracten met de zorgaanbieders voor het verlenen van de hulp en beoordeelt en verzorgt de afhandeling van de aanvragen.
Artikel 3. Voorwaarden voor gebruik van de regeling
De hulp kan niet worden ingezet in een woning die niet geldt als hoofdverblijf of als sprake is van commercieel gebruik van de woning, bijvoorbeeld een hotel/pension of kamerverhuur. De zorgvrager is niet woonachtig in een specifiek op gehandicapten of ouderen gericht woongebouw als bedoeld in de Wet langdurige zorg.
De gecontracteerde zorgaanbieders kunnen niet verplicht worden om hulp te verlenen buiten de regio.
Artikel 4. Doelgroep van de regeling
Artikel 5. Toegang tot de regeling
Het principe ‘op is op’ geldt, dat wil zeggen dat geen aanvragen voor de regeling meer in behandeling worden genomen als dit subsidieplafond bereikt is.
Artikel 7. Tarief van de regeling
Op basis van artikel 8 lid 1 van de Wmo-verordening is het niet mogelijk een eigen bijdrage te vragen voor een algemene voorziening.
Artikel 8. Wijze van verdeling