Besluit Wet geluidhinder – Leidsestraat 122 te Hillegom, gemeente Hillegom
Besluit Wet geluidhinder – Leidsestraat 122 te Hillegom, gemeente Hillegom
De Omgevingsdienst West-Holland heeft een besluit genomen om hogere waarden vast te stellen vanwege het verkeer op de Leidsestraat (op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh)).
Op basis van de Wgh moet bij een afwijking van het bestemmingsplan met een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12 lid 1, onder a, onder 3, Wabo een akoestisch onderzoek gedaan worden, als dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.
Met de ingediende aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het afwijken van het geldende bestemmingsplan ‘Elsbroek’ uit 2012 ten behoeve van de realisatie van 15 nieuwe appartementen, worden geluidgevoelige bestemmingen mogelijkheid gemaakt. Hierbij moet volgens de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de nieuwe geluidgevoelige bestemmingen.
Voor de nieuwe appartementen is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai bij de nieuwe appartementen wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft hogere waarden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai van de Leidsestraat van maximaal 54 dB.
Het vaststellen van hogere waarden betekent niet dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek plan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.
De beschikking is ten opzichte van het ontwerp niet gewijzigd.
De stukken liggen ter inzage van woensdag 30 november 2022 tot en met dinsdag 10 januari 2023 in het gemeentehuis in Hillegom.
Tegen de beschikking kan van donderdag 1 december 2022 tot en met woensdag 11 januari 2023 een beroepschrift worden ingediend bij de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak, postbus 20019, 2500 EA Den Haag (in tweevoud). Dit beroepschrift kunt u ook digitaal indienen via https://digitaalloket.raadvanstate.nl/. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site vindt u ook meer informatie.
Als u een beroepschrift heeft ingediend kan, in spoedeisende gevallen, ook een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op. U stuurt uw verzoek om voorlopige voorziening naar: de Voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Dit verzoekschrift kunt u ook digitaal indienen via https://digitaalloket.raadvanstate.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op deze website voor de precieze voorwaarden.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om voorlopige voorziening te zenden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom, per adres Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen:
- 1.
- 2.