Besluit Wet geluidhinder – Noorder Leidsevaart 26, Hillegom, gemeente Hillegom
Besluit Wet geluidhinder – Noorder Leidsevaart 26, Hillegom, gemeente Hillegom
De Omgevingsdienst West-Holland heeft een besluit genomen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh) vanwege wegverkeer op de Noorder Leidsevaart in Hillegom.
Op basis van de Wgh moet bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek worden gedaan, als dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.
In het omgevingsplan ‘Noorder Leidsevaart 26 gemeente Hillegom’ worden op de locatie Noorder Leidsevaart 26 in Hillegom 2 nieuwe woningen mogelijk gemaakt.
Hierbij moet volgens de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de nieuwe woningen.
Voor het plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai bij het bouwvlak van de nieuwe woningen wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft hogere waarden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai vanwege het verkeer op de Noorder Leidsevaart van maximaal 50 dB.
Het vaststellen van hogere waarden betekent niet dat het wegverkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek plan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.
De beschikking is ten opzichte van het ontwerp niet gewijzigd.
Het besluit met bijlagen ligt ter inzage van woensdag 12 juni 2024 tot en met dinsdag 23 juli 2024 in het gemeentehuis van de gemeente Hillegom.
Tegen de beschikking kan tot en met woensdag 24 juli 2024 een beroepschrift worden ingediend bij de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak, postbus 20019, 2500 EA Den Haag (in tweevoud). Dit beroepschrift kunt u ook digitaal indienen via https://digitaalloket.raadvanstate.nl/. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site vindt u ook meer informatie.
Als u een beroepschrift heeft ingediend kan, in spoedeisende gevallen, ook een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van dit besluit niet op. U stuurt uw verzoek om voorlopige voorziening naar: de Voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Dit verzoekschrift kunt u ook digitaal indienen via https://digitaalloket.raadvanstate.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op deze website voor de precieze voorwaarden.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om voorlopige voorziening te zenden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom, per adres Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen:
▪ De Omgevingsdienst West-Holland, tel. 071-4083100 (inhoudelijk)
▪ De gemeente Hillegom, tel. 14-0252 (ruimtelijke ordeningsaspecten)