Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 Gemeente Hilegom
Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 Gemeente Hilegom
Voor u ligt de evaluatie van het Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 (hierna: Evaluatie HUP 2023) dit is de laatste evaluatie van de beleidsperiode 2020-2024. Het laat de resultaten zien van de in het HUP 2023 genoemde werkzaamheden voor de Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) en Bouw- en woningtoezichtinspecteurs (hierna: BWT’ers).
De werkvoorraad van de BOA’s bestond voor een groot deel uit de afhandeling van meldingen en handhavingsverzoeken. In vergelijking met voorgaande jaren heeft de stijgende lijn in het aantal meldingen zich ook in 2023 onverminderd doorgezet. Door deze trend waren de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Bovendien hebben de BOA's controles uitgevoerd op onder andere de blauwe zone, afval en hangjeugd. Ook hebben zij toezicht gehouden bij evenementen en projecten uitgevoerd, zoals de hondenactie en de weesfietsenactie.
Voor de BWT’ers bestond een deel van de werkvoorraad in 2023 uit zaken die in 2022 waren gestart en doorliepen in 2023. Dit gold zowel voor de controle op verleende vergunningen (bouwtoezicht), als voor de behandeling van handhavingsdossiers. Daarnaast zijn nieuwe meldingen en handhavingsverzoeken behandeld. Handhavingsverzoeken zijn vrijwel direct opgepakt, omdat deze urgentie hebben vanwege de korte beslistermijn. Ook nu geldt weer dat een aantal zaken die in 2023 zijn gestart worden afgerond in 2024. De reden hiervoor is o.a. de wettelijke termijnen die gepaard gaan met aanschrijvingen, zienswijzen, bezwaar en beroep. Inwoners laten het vaker aankomen op een officiële aanschrijving en doen sneller dan voorgaande jaren één of meerdere handhavingsverzoeken. Daarnaast hebben de BWT’ers tevens werkzaamheden uitgevoerd omtrent de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
1.1 Aanleiding en doelstelling evaluatie
Het college heeft een VTH-beleidsplan vastgesteld. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichting vanuit het Omgevingsbesluit. Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma maakt het VTH-beleidsplan concreet en beschrijft de praktische uitvoering ervan. Het college is verplicht om jaarlijks het uitvoeringsprogramma te evalueren. Doel daarvan is inzicht te krijgen of de in het HUP 2023 opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd.
1.2 Wettelijk kader, vaststelling en bevoegdheden
Het Omgevingsbesluit bepaalt dat het bestuursorgaan jaarlijks evalueert, of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze werkzaamheden hebben bijgedragen aan het bereiken van gestelde doelen.
De Gemeentewet (artikel 169) verplicht het college om aan de gemeenteraad verantwoording af te leggen over het door het college gevoerde bestuur. Daarom wordt door het college de evaluatie na vaststelling bekendgemaakt aan de gemeenteraad.
2 Samenwerking en integraal toezicht
Om de handhaving effectief te organiseren (zowel voor de bedrijven, instellingen als inwoners als voor de controlerende diensten) is onderlinge afstemming en samenwerking nodig tussen de verschillende diensten. Dit wordt bereikt door regelmatig overleg, multidisciplinaire controles en afspraken vast te leggen.
2.1 Optrekken met externe partners
Om het toezicht zo efficiënt mogelijk uit te voeren is zoveel mogelijk afgestemd met verschillende disciplines. Zo werd bijvoorbeeld de bouwkundige eindschouw (taak BWT) gecombineerd met de eindschouw op brandveiligheidsaspecten (Brandweer, Veiligheidsregio Hollands Midden). De BOA’s en BWT’ers namen ook deel aan integrale (interventie) acties met de diverse partners, zoals o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst.
2.2 Lokaal ambtelijk handhavingsoverleg
De BWT’ers, handhavingsjuristen en administratief ondersteuner hebben periodiek overleg gevoerd om ontwikkelingen op het gebied van handhaving, handhavingszaken, relevante/nieuwe jurisprudentie etc. te bespreken. Afhankelijk van de agenda hebben ook collega’s uit andere teams en de ketenpartners (o.a. de ODWH) aan dit overleg deelgenomen.
De BOA’s namen deel aan het Jeugd in Buitenruimte (JiB) overleg met diverse ketenpartners (o.a. jeugdwerk, politie en openbare orde en veiligheid). Bovendien hebben de BOA’s en de wijkagenten diverse praktische zaken met elkaar afgestemd. De lijnen zijn kort. Daarnaast namen de BOA’s deel aan integrale overleggen m.b.t. grootschalige evenementen.
2.3 Overleg toezichthouders-vergunningverleners
De BWT’ers hebben regelmatig overleg gevoerd met team Vergunningen. De lijnen zijn kort. Zij ontvangen, bijvoorbeeld tijdens het proces van vergunningverlening, voor handhaving belangrijke informatie. Hieruit kan blijken dat er risico’s bestaan voor strijdig gebruik of het niet naleven van de (bouw)technische regels. Aan de hand van deze informatie zijn de beschikbare uren voor toezicht zo resultaatgericht mogelijk ingezet.
Daarnaast vonden in het kader van de implementatie van de Omgevingswet en de “Wet kwaliteitsborging voor het bouwen’ (Wkb) ook regelmatig overleggen plaats om de werkprocessen op elkaar af te stemmen.
2.4 Integrale samenwerking aan de Intaketafel
De Omgevingswet vraagt om een integrale afweging, wij hanteren hierbij als uitgangspunt: ‘De Ja mits-houding”. BWT moet dus goed kunnen inspelen op maatwerk vraagstukken. Door het organiseren van een intaketafel met de betrokken adviseurs zijn integrale afwegingen gemaakt bij o.a. legalisatievraagstukken waar moest worden afgeweken van het bestemmingsplan.
De intaketafel is een eerste beoordeling met alleen interne en externe adviseurs. Aan de intaketafel zijn de betreffende overtreding door de adviseurs bekeken en beoordeeld, met name of legalisatie (eventueel onder voorwaarden) mogelijk was. Zo nodig zijn casussen ook aan de omgevingstafel besproken.
2.5 Integrale samenwerking aan de Omgevingstafel
Tevens heeft er overleg plaatsgevonden aan de aan de Omgevingstafel. Aan deze tafel zijn strijdige situaties vanuit de Intaketafel verder besproken. Aan de Omgevingstafel waren interne adviseurs, externe adviseurs en eventueel ook de overtreder aanwezig. De omgevingstafel is van tevoren door de adviseurs voorbereid. Na onderlinge afweging door de adviseurs is vervolgens een integraal standpunt ingenomen over de betreffende situatie. Vervolgens is actie ondernomen door BWT: geadviseerd om een vergunning aan te vragen met, wanneer van toepassing, bepaalde aanpassingen (legalisatie) of handhaven (ongedaan maken).
Wanneer nieuw (ruimtelijk) beleid wordt opgesteld, is het van belang dat hier vanuit verschillende invalshoeken naar wordt gekeken. Zo ook vanuit de toezichthouders, omdat zij weten wat er “buiten” speelt en zij kunnen aangegeven wat de behoeften zijn en waar zij in de praktijk tegenaan lopen.
Daarom is er -vooral met Ruimte- intensief samengewerkt en hebben de BWT- toezichthouders en handhavingsjuristen (soms ongevraagd) advies gegeven. Er is o.a. geadviseerd over de volgende stukken: Omgevingsplan (m.b.t. regels Bruidsschat) en het bestemmingsplan “Bedrijventerreinen & Flitsbezorgdiensten”.
Daarnaast heeft BWT geadviseerd/de samenwerking opgezocht m.b.t. de implementatie van nieuwe wetgeving, zoals o.a. de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de Wet goed verhuurderschap.
2.7 Aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit
Bij het programma Ondermijning is samenwerking en integraliteit de sleutel tot succes. Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ook in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. Zo zijn er verschillende signalen van ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook van vastgoedfraude en zogenaamde ‘knooppunten’ (zoals horeca en bedrijventerreinen).
We werken daarom samen met onze partners (o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst) aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door (1) meer en beter zicht te creëren op deze vorm van criminaliteit, (2) criminele kansen tot een minimum te beperken en (3) deze vorm van criminaliteit consequent aan te pakken. Ook het afgelopen jaar zijn weer stappen gezet om de dit te realiseren, wat extra inzet vraagt op het gebied van Toezicht en Handhaving. Zo is een bijdrage geleverd aan onderzoeken, integrale controles en inzet van bestuurlijke maatregelen. Daarnaast is tijdens reguliere controles, met name in het buitengebied en bedrijventerreinen met een bredere bril gekeken en zo direct een bijdrage geleverd aan het creëren van meer en beter zicht op ondermijning.
In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden (incl. resultaten) beschreven die de BOA’s hebben uitgevoerd conform het HUP 2023.
3.1 Reguliere en specifieke werkzaamheden
De reguliere en specifieke werkzaamheden zijn o.a. de volgende zaken: afhandelen van handhavingsverzoeken, meldingen en klachten, hangjeugd, Alcoholwet, parkeren, honden, afval, jaarwisseling, verkeersveiligheid rondom scholen, toezicht station, evenementen, ondermijning, toezicht naleving APV, enz.
In de onderstaande tabel is het in 2023 binnengekomen aantal meldingen (en klachten) in beeld gebracht. De genoemde prioriteiten zijn afkomstig uit het VTH beleid.
Overzicht ingekomen en afgehandelde meldingen
De werkvoorraad van tien meldingen wordt in de eerste helft van 2024 afgerond.
In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen door. Dit is niet toe te schrijven aan een specifiek onderwerp. Door deze stijging zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen.
Naast deze meldingen worden door de administratief ondersteuner gemiddeld tien telefoontjes (HLT breed) per werkdag afgehandeld.
De nadruk bij het handhavendoptreden van de BOA’s ligt op het bevorderen van de leefbaarheid. Hierbij is gedragsverandering erg belangrijk. Deze gedragsverandering wordt vaker bereikt door iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken, dan door het uitschrijven van een bekeuring. De werkwijze is daarom dat er veelal eerst wordt gewaarschuwd.
In 2023 zijn er in Hillegom in totaal 165 bekeuringen uitgeschreven:
Parkeerverbod / verkeerd parkeren: 56
Stilstaan op stoep of fietspad met auto: 19
Voertuig langer dan 6m. of hoger dan 2,4m.: 5
Bij ontbreken van een fietspad níet de rijbaan gebruiken
(bijv. fietsen op de stoep): 5
Op het gebied van afval is bij handhaving niet gekozen voor boetes, maar om de kosten te verhalen van het verwijderen van het afval (zie ook paragraaf 5.2 “Naleving afvalbeleid”).
Eind 2022 zijn nieuwe verbodsborden geplaatst in de Hoofdstraat. Eerder kon moeilijk bekeurd worden voor het illegaal rijden in deze straat. (Vanaf 2023 zijn wel bekeuringen uitgeschreven op scooters) Dit heeft geresulteerd in vijf bekeuringen voor het overtreden van het inrijdverbod. Tevens is het subjectieve leefbaarheidsgevoel toegenomen bij de ondernemers en gebruikers van de Hoofdstraat. De Hoofdstraat blijft wel een aandachtspunt in de handhaving.
In 2023 is wederom toezicht gehouden op diverse (grote) evenementen. Er is veel samengewerkt met de politie en is het toezicht op de veiligheid en leefbaarheid op elkaar afgestemd. Dit toezicht van de BOA’s was enerzijds gericht op de voorschouw en anderzijds tijdens het evenement. Over het algemeen zijn de evenementen goed verlopen.
In 2023 zijn bij meldingen controles uitgevoerd. De handhaving is opgelost zonder juridisch traject (middels bezoek).
Daarnaast zijn door de BOA’s/Alcoholwet-inspecteurs controles uitgevoerd bij verschillende evenementen, zoals Koningsdag, Hillegoms muziekfeest en het Hillegomse Najaarsfeest. De BOA’s hebben onder andere gecontroleerd op aanwezigheid van polsbandjes, leeftijdsaanduidingborden en indien nodig op een identiteitsbewijs bij twijfel over de leeftijd.
3.2 Projectmatige werkzaamheden
In deze paragraaf zijn de resultaten van de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2023 beschreven.
De BOA’s hebben controles uitgevoerd of de regels van het afvalbeleid werden nageleefd. Deze controles zijn o.a. uitgevoerd bij de (ondergrondse) afvalcontainers. Wanneer sprake was van bijplaatsingen is het afval onderzocht op persoonsgegevens. Vervolgens zijn de kosten voor het verwijderen verhaald op de overtreder. Deze aanpak is in de praktijk veel effectiever en efficiënter gebleken dan strafrechtelijke handhaving, omdat de bewijslast eenvoudiger is. Tevens zijn de kliko-bakken voor het scheiden van plastic, papier en GFT-afval gecontroleerd op restafval.
De BOA’s hebben, al dan niet met de politie, ook dit jaar weer periodieke controles uitgevoerd op locaties waar (hang)jongeren zich ophouden. Daarnaast hebben de politie en de BOA’s iedere vrijdagavond een gezamenlijke surveillance uitgevoerd langs de hangplekken. Er is niet alleen gecontroleerd op zaken, zoals geluidsoverlast en zwerfafval, maar ook op aanwezigheid/gebruik van alcohol en drugs. Bij constatering van overlast zijn de namen genoteerd en zo nodig boetes uitgedeeld. Bij het gebruik van alcoholische dranken is tevens de leeftijd gecontroleerd. De afspraak, bij het aantreffen van alcoholische dranken bij jongeren onder de 18 jaar, is dat de ouders per direct worden geïnformeerd. Indien vastgesteld is dat het gaat om een minderjarige met alcohol, kan de weg van Halt bewandeld worden. Door de BOA’s is in 2023 niemand bij Halt aangemeld.
Samenwerking politie rondom jaarwisseling
In de laatste week van december is een gezamenlijke verkeerscontrole gehouden door de BOA’s en de politie. Dit was in het kader van verkeersveiligheid en eventueel het aantreffen van illegaal vuurwerk. Daarnaast hebben de BOA’s meldingen afgehandeld en betroffen veelal categorie 1 vuurwerk. De BOA’s hebben intensief gecontroleerd op het afsteken van vuurwerk naar aanleiding van Fixi meldingen, maar ook tijdens de surveillance. Hierbij is gelet op: afsteektijden, illegaal vuurwerk en leeftijd. Er zijn diverse jongeren aangesproken op het gebruik van vuurwerk en veiligheid. Dit is vooral preventief geweest om de jeugd gewaar te maken van de eventuele gevaren van illegaal vuurwerk en de overlast die het kan geven.
De controle op de blauwe zone is een reguliere taak. Aanvullend op deze controles is tweemaal een grootschalige blauwe zone actie gehouden. Hierbij hebben alle BOA’s HLT breed de blauwe zones gecontroleerd en handhavend opgetreden. Dit vergroot de zichtbaarheid, door de omvang van de controles. Daarnaast is, om de zichtbaarheid verder te benadrukken, de betreffende actie vooraf en achteraf kenbaar gemaakt via social media (Facebook).
De BOA’s hebben met regelmaat (gemiddeld één à twee keer per week) toezicht/surveillance gehouden op en rondom het station. Hierbij is o.a. gelet op verdachte situaties en personen, hinderlijk parkeren van voertuigen en overlast van (brom)fietsen. Ook hebben zij eigenaren van verkeerd geplaatste voertuigen bewust gemaakt dat deze hinder en overlast kunnen veroorzaken voor omwonende, mindervaliden, blinden en slechtzienden.
Een schone en nette omgeving draagt ook bij aan het veiligheidsgevoel. Daarom is er ook dit jaar tweemaal een weesfietsenactie georganiseerd. Zie hiervoor “Weesfietsenactie”.
In Hillegom zijn er plaatsen waar zwerf- en/of wees(brom)fietsen het straatbeeld ontsieren en fietsen extra druk uitoefenen op de aanwezige stallingscapaciteit. De BOA’s hebben in 2023 een weesfietsenactie uitgevoerd op station Hillegom. Zij hebben door middel van het labelen van fietsen gecontroleerd hoe lang een fiets was gestald. 320 fietsen zijn gelabeld en vervolgens zijn 100 fietsen, die na vier weken nog op dezelfde plaats stonden, door de gemeente verwijderd en dertien weken opgeslagen. Binnen deze termijn hadden de eigenaren de gelegenheid om hun fiets op te halen. Er heeft zich niemand gemeld. De fietsen worden opgehaald door de “Meerwinkel”, welke de fietsen opknapt en verkoopt. De opbrengst gaat naar een goed doel (KiKa). De actie is voor- en achteraf gepubliceerd (lokale krant).
4.1 Meldingen en handhavingszaken
In 2023 hebben de BWT’ers, naast het afhandelen van meldingen, handhavingsverzoeken en handhavingszaken, toezicht gehouden op bouwactiviteiten en het planologisch gebruik van gronden en gebouwen. Ook hebben zij projecten uitgevoerd in het kader van o.a. strijdig gebruik met het bestemmingsplan en illegale bouw.
In de onderstaande tabellen is het aantal meldingen en handhavingszaken van 2023 in beeld gebracht. Indien de in de melding genoemde overtreding niet eenvoudig was op te lossen, is deze vervolgens bij de handhavingszaken verder ondergebracht. De handhavingsverzoeken worden wel direct ondergebracht bij de handhavingszaken, ongeacht of er wel of geen strijdigheid is, omdat het bevoegd gezag binnen acht weken hierop dient te besluiten. De genoemde prioriteiten zijn gebaseerd op de aard van de overtreding - niet te verwarren met de urgentie- en zijn afkomstig uit het VTH beleid. Handhavingsverzoeken hebben bijvoorbeeld urgentie, omdat het bevoegd gezag binnen acht weken hierop dient te besluiten.
De BWT’ers verwachten de bestaande werkvoorraad van zeven meldingen in de eerste helft van 2024 af te ronden. Indien deze complex zijn zullen zij als handhavingszaak verder worden opgepakt. In vergelijking met voorgaande jaren is in het aantal meldingen iets toegenomen.
Doordat een urentekort was ontstaan bij de post “meldingen en handhavingsverzoeken” zijn wij genoodzaakt geweest om deze uren o.a. weg te schrijven bij de bouwprojecten. (Bij de bouwprojecten was ruimte ontstaan vanwege latere (start)bouw dan vooraf voorzien)
BWT verwacht de bestaande werkvoorraad van negentien handhavingsdossiers in de eerste helft van 2024 af te ronden, omdat dit langlopende zaken zijn of zaken die in de tweede helft van 2023 zijn gestart. Indien een bezwaar- en/of beroepsprocedure wordt gestart, zal de doorlooptijd langer worden. In vergelijking met voorgaande jaren is in een het aantal handhavingszaken een afname zichtbaar. Dit heeft o.a. te maken gehad met de krappe beschikbare capaciteit en het vaker moeten stellen van prioriteiten (wat pakken we wel/niet direct op).
Uitgangspunt bij het opstellen van wetten en regels is dat deze regels worden nageleefd. Omdat bij het opstellen hiervan niet alle situaties op voorhand kunnen worden voorzien, kan het in sommige situaties voorkomen dat niet tot handhaving wordt overgegaan en dat de overtreding gedoogd wordt. Gedogen kan alleen in uitzonderingsgevallen aanvaardbaar of geboden zijn. In 2023 zijn geen overtredingen gedoogd.
Als een overtreding een lage prioriteit heeft en geen nadelig effect heeft op de omgeving kan deze worden gewraakt. Wraking houdt in dat wij vooralsnog niet handhavend optreden maar ook niet in de overtreding berusten. Zo kan bijvoorbeeld door het bijstellen van de bestuurlijke prioriteiten of een handhavingsverzoek alsnog worden gehandhaafd, dat risico ligt bij de overtreder. In 2023 is een overtreding gewraakt.
4.2 Bouwtoezicht en reguliere/projectmatige werkzaamheden
Hieronder zijn de resultaten van het bouwtoezicht en de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2023 beschreven.
In 2023 zijn er in totaal 175 bouwprojecten afgeschouwd. Dit is iets meer dan vorig jaar.
De projecten die in 2023 zijn opgeleverd:
- •
- •
- •
- •
- •
- •
De projecten die hun vervolg hebben in 2024:
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Meldingen omtrent bouwprojecten
De laatste jaren is de ontwikkeling dat meer meldingen, over met name overlast, door omwonenden van bouwprojecten worden gedaan. Dit is vooral merkbaar bij inbreidingsprojecten. De behandeling van deze meldingen vergen vaak veel tijd. In 2023 zijn er tien meldingen gedaan in dit kader en is ook relatief veel uren aan besteed. Dit aantal meldingen is, ten opzichte van vorig jaar (vijftien), licht gedaald, maar de meldingen zijn complexer en er is ook één handhavingsverzoek ingediend die betrekking had op een bouwproject.
Om dergelijke meldingen zo veel mogelijk te voorkomen wordt vooraf een bouwveiligheidsplan -inclusief de inrichting van het bouwterrein en aanrijroutes voor het bouwverkeer- opgesteld. Daarnaast wordt met de aannemers vooraf besproken hoe zij de overlast kunnen beperken. Ook wordt hen benadrukt om de omwonenden/bedrijven te informeren over bijv. de start van de heiwerkzaamheden met een telefoonnummer van de bouwer.
Incidenten op het gebied van openbare orde en veiligheid
In 2023 hebben een aantal incidenten plaatsgevonden op het gebied van openbare orde en veiligheid. Dit hebben wij vooraf niet kunnen voorzien en zijn de geraamde uren overschreden. Wij zijn daarom genoodzaakt geweest om de uren te gebruik van o.a. van de post bouwprojecten en de post “acuut prioriteit”.
Er is gewerkt aan de planmatige aanpak er zijn diverse controles uitgevoerd bij locaties waar vermoedelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest naar aanleiding van handhavingsverzoeken. Indien er een strijdigheid is geconstateerd is handhavend opgetreden.
Gezien een urentekort was ontstaan voor het project “Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)” en grote incidenten op het gebied van openbare orde en veiligheid, waren wij genoodzaakt om uren te gebruiken van o.a. “huisvesting arbeidsmigranten”.
In de loop der jaren zijn de activiteiten en bouwwerken op het landgoed dusdanig uitgebreid, dat er op dit moment sprake is van diverse strijdigheden. Tegen het met het bestemmingsplan strijdige gebruik, illegale bouwwerken en de nog niet gelegaliseerde bouwwerken is vanaf 2019 handhavend opgetreden. In 2021 is een aanvraag ingediend om een omgevingsvergunning om een gedeelte te legaliseren. De vergunning is verleend in 2023. De vergunning omvat alleen de gebouwen op het terrein, er is nog geen vergunning aangevraagd voor de overige te legaliseren bouwwerken op het terrein. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2024 ingediend. De verwachting is dat in 2024 de werkzaamheden die voortvloeien uit de verleende vergunning worden uitgevoerd. Tevens verwachten wij een aanvraag om de overige bouwwerken te legaliseren. Om het traject gestroomlijnd te laten verlopen is er een werk- en een kerngroep samengesteld. Vanuit BWT wordt deelgenomen aan deze werkgroep.
Binnen de gemeente Hillegom bevinden zich zeven rijks- en 23 gemeentelijke monumenten. In het kader van de instandhouding-/zorgplicht dient tweejaarlijks de conditionele staat van deze monumenten te worden gecontroleerd. Dit heeft in 2022 plaatsgevonden. Hieruit bleek bij twee gevallen dat onderhoud noodzakelijk is. Naar aanleiding van een aanschrijving en een persoonlijk gesprek, heeft de eigenaar actie ondernomen d.m.v. het indienen van een principeverzoek tot herontwikkeling voor beide locaties. In 2024 zal er een hercontrole plaatsvinden om te controleren of de eigenaar daadwerkelijk actie heeft ondernomen tot herontwikkeling. Indien dit niet het geval is neemt BWT vervolgstappen.
Controles Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)
De BAG is een wettelijk verplichte authentieke basisregistratie. De gegevens in deze registratie dienen betrouwbaar te zijn. Vanuit de BAG komen er bij BWT meldingen binnen van onduidelijkheden in deze registratie en hebben betrekking op, zowel het gebruik van panden als op bouwwerken die mogelijk illegaal zijn gebouwd. Zo ook in 2023. Er zijn twee meldingen binnengekomen. De betreffende panden zijn gecontroleerd en indien nodig is er ter plaatse gekeken naar de situatie. De bevindingen zijn vervolgens teruggekoppeld aan de BAG. Bij deze meldingen zijn geen strijdige situatie geconstateerd.
Door onvoorziene omstandigheden was het dit jaar bij de BAG niet gelukt om de jaarlijkse luchtfoto’s te verwerken, zodat er bij BWT niet de geplande meldingen waren binnengekomen. De verwachting is dat in 2024 BWT wel het geschatte aantal meldingen zal binnenkrijgen.
Door het lage aantal meldingen heeft BWT minder uren hieraan hoeven te besteden dan verwacht. Deze uren zijn daarom besteed aan het project “Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)”, omdat daar een tekort was ontstaan.
Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)
Door de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen was budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit HLT-brede project voor de duur van vier jaar (2019 – 2022). Door inzet voor de crisisorganisatie Corona en de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn de werkzaamheden echter niet geheel afgerond. In het eerste kwartaal van 2023 heeft de overdracht plaatsgevonden van de projectleider naar het cluster BWT en is de handhaving buitengebied weer een reguliere taak geworden. De geraamde uren in het HUP 2023 zijn overschreden. Dit komt o.a. door de overdracht van het project naar/inwerken van de nieuwe BWT-toezichthouder. Bovendien heeft BWT veel tijd gespendeerd aan de herberekeningen van de afgehandelde strijdige percelen naar aanleiding van het eerder verschenen evaluatierapport. Dit was vooraf niet voorzien. Vanwege deze overschrijding is het noodzakelijk geweest om uren te gebruiken van o.a. “BAG”.
5.1 Minnelijke oplossing, handhavingsverzoeken en herstelsancties
Het uitgangspunt van het VTH-beleid is om, bij de bestuursrechtelijke handhaving, juridische procedures te voorkomen. Bij meldingen of handhavingsverzoeken wordt door de toezichthouders (met ondersteuning van juristen) primair de minnelijke oplossing nagestreefd om zo het aantal handhavingsbesluiten te reduceren. Dit vraagt wel wat meer tijdsinvestering van de toezichthouders en de juristen vooraan in het proces.
Een dwangsom en bestuursdwang zijn handhavingsinstrumenten, de herstelsanctie, om overtredingen te laten beëindigen. Een handhavingsverzoek, melding of ambtshalve constatering kan aanleiding geven om handhavend op te treden door middel van een herstelsanctie. Eén handhavingsverzoek en/of een last onder dwangsom ziet vaak op meerdere (verschillende) overtredingen. In een handhavingsbesluit zitten dan in feite meerdere op zichzelf staande besluiten verdisconteerd.
Bij een handhavingsverzoek is het wettelijk verplicht om binnen maximaal acht weken een besluit hierop te nemen. In 2023 waren er zes handhavingsverzoeken ingediend. Op één verzoek is op de diverse onderdelen afwijzend besloten. In 2023 zijn er 7 vooraankondigingen last onder dwangsom/bestuursdwang verstuurd. Daarnaast is er in 16 gevallen een dwangmiddel opgelegd: vijf keer een last onder dwangsom en elf keer (een last onder) bestuursdwang. Dit is een relatief hoog aantal bestuursdwang maatregelen. Dit komt doordat ook in 2023 spoedeisende bestuursdwang is toegepast bij het verkeerd aanbieden van afval.
De handhavingsjuristen zijn verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Zij krijgen daarbij ondersteuning van de toezichthouders. Beroep- en hoger beroepzaken hebben een lange doorlooptijd en zijn complex van aard. In vergelijking met voorgaande jaren is het totaal aantal bezwaar-, beroep- en hoger beroepzaken redelijk gelijk gebleven.
Wij ontvingen in 2023 3 bezwaarschriften, vier beroepschriften en één hoger beroepsschrift op het gebied van handhaving. Er is één bezwaar gerond en één bezwaar ongegrond verklaard. Daarnaast is één beroep ongegrond verklaard en één beroep ingetrokken. In 2024 wordt één bezwaarzaak, drie beroepszaken en één hoger beroepszaak vervolgd.