Ontwerpbesluit vaststelling nota bodembeheer en oplegnotitie
Ontwerpbesluit vaststelling nota bodembeheer en oplegnotitie
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom adviseren de gemeenteraad de regionale nota bodembeheer met oplegnotitie vast te stellen.
Hergebruik van grond en baggerspecie is sinds 1 juli 2008 geregeld in het Besluit bodemkwaliteit en in de Regeling bodemkwaliteit. Het Besluit kent een landelijk beleidskader (ofwel generiek beleid) en geeft tevens de mogelijkheid aan gemeenten om lokaal gebiedsgericht beleid voor grondverzet vast te stellen (ofwel gebiedsspecifiek beleid).
Met gebiedsspecifiek beleid kan een gemeente afwijken van het generieke landelijke beleid, waardoor meer ruimte kan worden gecreëerd voor de afzet van vrijkomende grond- en baggerstromen. Dit is mogelijk door lokale maximale waarden (LMW) op te stellen. Zo kan worden gestuurd op het beschermingsniveau en de toepassingsmogelijkheden voor grond en baggerspecie binnen (delen van) het beheergebied. Hierbij moet wel worden vastgehouden aan het basisprincipe van het Besluit; namelijk dat de kwaliteit van de grond die wordt toegepast in een gebied altijd geschikt moet zijn voor de functie die het gebied heeft.
Om gebruik te kunnen maken van gebiedsspecifiek beleid dient een gemeente te beschikken over een:
- 1.
- 2.
- 3.
De gemeente Hillegom wil haar huidig duurzaam bodembeheerbeleid nog beter vormgeven. De gemeente heeft daarvoor recent een regionale bodemfunctieklassenkaart en bodemkwaliteitskaart vastgesteld. En ook een regionale nota bodembeheer opgesteld. De kaarten zijn de instrumenten voor dit duurzame beleid.
In de nota bodembeheer is het te voeren grondstromenbeleid weergegeven en zijn regels en procedures voor dit beleid geformuleerd. De opgestelde regionale nota bodembeheer moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. Tegelijkertijd met de nota bodembeheer moet ook de bijbehorende oplegnotitie worden vastgesteld om te voorkomen dat een deel van het beleid na inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt.
Het besluit met de bijbehorende stukken ligt conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van 10 augustus 2023 tot en met 21 september gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis van Hillegom. Wilt u de stukken digitaal ontvangen, dan kunt u uw verzoek naar duurzaamheid@hltsamen.nl mailen.
Belanghebbenden kunnen tegen deze ontwerpbeschikking schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren brengen. De termijn van zes weken voor het inbrengen van zienswijzen zal intreden op 11 augustus en loopt tot 22 september.
Schriftelijke zienswijzen kunt u verzenden naar:
t.a.v. Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom
Voor het mondeling naar voren brengen van zienswijzen kunt u contact opnemen met de Omgevingsdienst West-Holland. Een verzoek om mondelinge zienswijzen in te dienen wordt graag uiterlijk één week vóór afloop van de termijn tegemoet gezien.
Mocht u vragen hebben, kunt u contact opnemen met de Omgevingsdienst West-Holland – tel. 071 – 408 3100 of via info@odwh.nl.