Regeling gegevensverstrekkingen BRP
Regeling gegevensverstrekkingen BRP
Artikel 3: Bevoegdheden gegevensbeheerder BRP
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Artikel 5 Doel en wijze van verkrijging van de aangehaakte gegevens
De aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie hebben tot doel:
- a.
- b.
- c.
- d.
Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen:
- a.
- b.
- c.
- d.
Toegang tot de BRP en de bevolkingsadministratie hebben:
- f.
- g.
- h.
- i.
Artikel 6 Rechten en plichten van de inwoner
Verzoeken ten aanzien van inzage, correctie en verwijderen van aangehaakte gegevens worden behandeld overeenkomstig de artikelen 15, 16, 17, 19 en 22 van de AVG is bepaald.
- 1.
- 2.
De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen en medewerkers van werkorganisatie HLTsamen plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Ingezetenen hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad heeft besloten nadere bepalingen van verstrekkingen aan organen van gemeente Hillegom over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. Deze regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de BRP aan medewerkers van de werkorganisatie HLTsamen.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP.
Dit zijn gegevens, die afgeleid worden uit de BRP. Bij voorbeeld voorletters, aanschrijfnaam, burgerlijke staat, het aantal bewoners op een adres.
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door naam organisatie beheerde voorzieningen.
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in naam organisatie woont.
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Verstrekking aan teams van werkorganisatie HLTsamen.
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Hillegom woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Hillegom op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Hillegom woonachtig zijn, dient het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te worden genomen.
Ook voor de verstrekking aan het distributiesysteem gegevensmakelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Teams van werkorganisatie HLTsamen organisatie mogen alleen gebruik maken van de gegevens in de gegevensmakelaar zoals vermeld in het autorisatiebesluit.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers van werkorganisatie HLTsamen raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die wel in de gemeente Hillegom ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de bevolkingsadministratie van de betreffende gemeente. Hiervoor mag niet de landelijke voorziening BRP-V gebruikt worden. Dit is mogelijk via een koppeling met de suite gegevensmakelaar of door rechtstreekse inzage. De gegevensbeheerder regelt de distributie van gegevens, volgens de bijlagen bij dit reglement, overeenkomstig de matrix van de minister van BZK.
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als medewerkers van andere teams melding maken van onjuiste gegevens. Indien een medewerker van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij/zij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in artikel 2.34 van de Wet BRP.
Protocollering is het maken van een aantekening van een verstrekking. Volgens artikel 3.22 Wet BRP heeft een inwoner recht op mededeling over de verstrekkingen. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan. Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Het autorisatieverzoek, genoemd in artikel 4.3 is opgenomen als bijlage 2. Dit verzoek wordt ingediend bij het in dienst treden en kan tussentijds worden ingediend via Topdesk van werkorganisatie HLTsamen.
Bijlage 1 behorend bij artikel 1 Regeling gegevensverstrekking BRP
Deze bijlage bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolom 6 bevatten het profiel welke gegevens kunnen worden verstrekt of gebruikt, conform de actuele matrix autorisatiebesluit RvIG.
Bijlage 2 Autorisatieformulier BRP
Autorisatieverzoek rechtstreekse toegang tot de BRP en GBA-V