05-06-2024: Programmarekening 2023 gemeente Hillegom sluit positief af

Ieder jaar kijkt de gemeenteraad terug op het jaar ervoor. Hoeveel geld kwam er binnen, hoeveel geld hebben we uitgegeven en welke activiteiten en plannen hebben we uitgevoerd of moeten worden doorgeschoven naar het jaar 2024 en verder.

De uitgevoerde werkzaamheden worden nog steeds voor een heel belangrijk deel gevoed door het programma dat direct gekoppeld is aan het coalitieakkoord. Daarnaast heeft het college voor het eerst in de jaarstukken 2023 verantwoording afgegeven over de rechtmatigheid van alle uitgaven.

In de jaarrekening legt het college verantwoording af over de uitgevoerde activiteiten en bereikte resultaten in 2023. Het financiële resultaat in 2023 is ruim 4,8 miljoen. Hillegom is daarmee ruimschoots binnen haar begroting gebleven. Niet alle voorgenomen plannen zijn echter afgerond. Sommige projecten zijn wel gestart, maar lopen door in het jaar 2024 en verder. Om die reden wordt van het financiële resultaat van 4,8 miljoen een bedrag van 2,8 miljoen euro overgeheveld naar komend jaar.

Het uiteindelijke netto resultaat voor het jaar 2023 bedraagt daardoor iets meer dan 2 miljoen euro. Dit is het resultaat van een aantal inkomsten en uitgaven die nog niet eerder bekend waren. We hebben met name meer inkomsten van het Rijk ontvangen en er was een positief resultaat uit onze grondexploitaties. Ook hadden we minder uitgaven dan geraamd voor onze ambtelijke werkorganisatie HLTsamen en bij de ISD.

Wethouder Financiën Anne de Jong: “Naast de grote maatschappelijke thema’s zoals klimaat, energie en wonen, spelen er ook lokaal voldoende dilemma’s waarin we met elkaar hard werken aan goede oplossingen. Dat vraagt soms om lastige keuzes en gepuzzel op het gebied van waar en met wie, doen we wat. Dat zijn soms lastige keuzes. Onze dank gaat daarom uit naar iedereen die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor het wel en wee van onze inwoners, organisaties en bedrijven. Met het positieve resultaat in de Jaarrekening 2023 zijn we als college tevreden en voegen we toe aan onze algemene reserve. Dat laatste is belangrijk omdat we verwachten dat we als gemeente vanaf het jaar 2025 minder geld van het Rijk gaan krijgen.”