02-07-2024: Gemeente kiest ontwikkelaar voor woningbouwplan bij Cerespark

Het plan van projectontwikkelaar Thunnissen Ontwikkeling BV uit Heemstede is door de gemeente Hillegom als beste beoordeeld voor de voormalige Smurfenbos-locatie. Het college van B&W heeft daarom besloten om de ontwikkeling van deze plek voorlopig aan hen te gunnen. Het plan bestaat uit een gebouw van drie woonlagen en een vierde woonlaag in een kap, met in totaal 34 appartementen. Onder het gebouw komt een halfverdiepte parkeergarage voor de bewoners. Bezoekers kunnen parkeren op nieuwe parkeerplaatsen aan de Van Limburg Stirumlaan. In de laatste fase van de aanbestedingsprocedure hebben vijf ontwikkelaars meegedaan en de kwaliteit van de ingediende plannen was hoog.

Betaalbare woningen

De afgelopen jaren hebben de gemeente en andere organisaties hard gewerkt aan plannen voor woningbouw aan het Cerespark, op de voormalige plekken van basisschool de Leerwinkel en kinderdagverblijf Smurfenbos. Op de plek van de Leerwinkel worden sociale huurwoningen door Stek gerealiseerd, waardoor er voor de plek van Smurfenbos is gekozen voor koopwoningen.

Voor de plek van Smurfenbos is een aanbestedingsprocedure gevolgd, waarmee een ontwikkelaar en een schetsplan zijn gekozen. Eisen van de gemeente waren onder andere dat er betaalbare koopwoningen worden gebouwd en dat het gebouw zorgvuldig wordt ingepast in de bestaande woonomgeving en goed aansluit bij het park.

Wonen in een mooie omgeving

Een gemeente waar het fijn wonen is. Dat wil Hillegom zijn voor haar inwoners. De gemeente maakt verschillende soorten woningen mogelijk: koop en huur, klein en groot, geschikt voor alle doelgroepen waaronder starters of senioren. Bij de bouw is duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Zo werkt de gemeente met oog voor de toekomst aan een mooie en veilige omgeving met veel groen.

Vervolgstappen

De gunning aan Thunnissen is nog voorlopig, omdat de andere deelnemende ontwikkelaars tot half juli bezwaar kunnen maken tegen de keuze van de gemeente. Thunnissen werkt vervolgens het schetsplan in overleg met de gemeente verder uit. De omwonenden worden bij de vervolgstappen betrokken, zoals ook in de voorgaande fase is gebeurd. In 2025 wordt de vergunning voor de bouw aangevraagd. Na afgifte van de vergunning kan de bouw van start gaan.