12-06-2024: Kadernota 2025 gemeente Hillegom financieel sluitend maar vanaf 2026 nog niet

Burgemeester en wethouders hebben begin juni de Kadernota 2025 aangeboden aan de gemeenteraad. De Kadernota 2025 wordt op 27 juni door de gemeenteraad behandeld.

De Kadernota 2025 vormt de opmaat naar de Programmabegroting 2025 en de jaren daarna. Het geeft richting aan zowel het inhoudelijke als het financiële beleid van de gemeente.

De komende jaren blijven we volop inzetten op meer woningbouw, veiligheid, duurzaamheid (energie/klimaat) en een goed minimabeleid. Ook blijven we investeren in ons doel om te zorgen dat iedere inwoner de ruimte heeft om naar vermogen mee te doen in de Hillegomse samenleving. De samenwerking met de andere gemeenten om ons heen wordt verder verstevigd. Er zijn gezamenlijk projecten benoemd waaraan we gaan werken.

Vanaf het jaar 2026 zijn er financieel nog (beperkte) tekorten. Deze worden met name veroorzaakt door een korting van het Rijk op de uitkering die gemeenten jaarlijks krijgen. Daarnaast heeft Hillegom te maken met stijgende kosten op het gebied van Jeugdzorg en bij de WMO. Ook zijn er oplopende energielasten en stijgen de kosten van materialen en personeel. Komend jaar moeten we daarom gaan bekijken hoe we meerjarig onze inkomsten en uitgaven in balans blijven houden.

In de Kadernota 2025 wordt voorgesteld om de OZB enkel te laten stijgen met het inflatiepercentage van 3,7%. Voor de afvalstoffen- en rioolheffing blijft het uitgangspunt dat deze 100% kostendekkend moeten zijn.

Wethouder De Jong geeft namens het college aan: "Door een gedegen en solide financieel beleid in de afgelopen jaren, is de verwachting dat door deze Kadernota straks ook de begroting voor het jaar 2025 sluitend is. Onzeker is wat er in de jaren daarna gaat gebeuren. In deze Kadernota maken we geld vrij voor nieuw (regionaal) beleid zonder dat het direct gevolgen heeft voor andere zaken die we doen in onze gemeente. We ontwikkelen en investeren door en daar mogen we best trots op zijn.”