24-06-2024: Entree Hillegom verfraaid met kunstwerk

De entree van de Bollenstreek bij Hillegom en Lisse krijgt een opknapbeurt door het aanbrengen van meer groen en door het plaatsen van drie kunstwerken die de entree meer uitstraling geven. Na afronding van de groen werkzaamheden in de zomer van 2022 is op vrijdag 21 juni het eerste kunstwerk ‘Earth Pillar’, geplaatst in het kader van het project Entree N207/N208 Hillegom – Lisse, in de berm bij de kruising N207/N208 Hyacintenlaan.

De, in totaal drie, kunstwerken hebben als doel om een herkenbare en aantrekkelijke entree van de Duin- en Bollenstreek te maken die de identiteit van de streek weergeeft. De andere twee kunstwerken komen in Lisse. Ze vertellen het verhaal van het gebied en zijn een symbolische verwijzing naar de geschiedenis en de verschillende landschapstypen op deze drie locaties.

Kunstwerk Earth Pillar

Het kunstwerk is ontworpen door kunstenaar Rob Sweere. Het kunstwerk wordt geplaatst op een van oorsprong zanderijlandschap. De rechte lijnen van het landschap komen in dit kunstwerk terug. Het ontwerp is ontstaan vanuit het idee om de grond onder onze voeten meer zichtbaar te maken. De verschillende kleuren, hoogten en laagten geven beleving aan het kunstwerk. Het beeld is sober. Het zand dat in het kunstwerk is verwerkt komt uit de bollenstreek en is o.a. van de Silka Kalkzandsteenfabriek.

“Het is een intrigerend idee dat je de aarde omhoog hijst. Dat is wat het kunstwerk laat zien. De verschillende aardlagen onder onze voeten. Je kijkt de diepte in maar het staat gewoon voor je neus” aldus de kunstcommissie.

Het project is gefinancierd vanuit de Provincie Zuid-Holland, Holland Rijnland, gemeente Hillegom en gemeente Lisse.