28-06-2024:Burgemeester neemt petitie tegen bouwen op bollengrond in ontvangst

Donderdag 27 juni nam burgemeester Arie van Erk de petitie van de actiegroep in ontvangst. Hillegom heeft de komende 10 tot 15 jaar een tekort van circa 400 woningen. Om dit tekort op te lossen heeft de gemeente de provincie gevraagd of zij 400 tijdelijke sociale flexwoningen en een asielopvang voor 135 asielzoekers mag plaatsen op bollengrond ten zuiden van de Pastoorslaan. De actiegroep wil de bollengrond behouden voor bollenteelt. De petitiegroep heeft ruim1000 handtekeningen opgehaald.

Burgemeester Arie van Erk: “Ik neem deze petitie graag in ontvangst. We wachten nu eerst het antwoord van de provincie af. Alleen als de provincie een positief antwoord geeft, gaan we werken aan een plan. Dat doen we samen met inwoners en de sector. Daarbij kijken we naar alle belangen, van de woningzoekenden, omwonenden en bollensector. Dat plan wordt ook besproken in de gemeenteraad, ik voeg de petitie daar dan bij.”

De vraag van Hillegom

Hillegom zet in op 400 tijdelijke flexwoningen voor verschillende doelgroepen: Hillegomse starters, spoedzoekers, statushouders en ontheemden. Voordeel van de flexwoningen is dat ze  snel gebouwd kunnen worden. Daarnaast wil de gemeente ook een asielopvang realiseren met 135 plekken, om aan haar taakstelling vanuit de Spreidingswet te voldoen. Voor de 400ijdelijke flexwoningen en een asielopvang is ongeveer 2,5 tot 3 hectare grond nodig.

De petitie

De actiegroep heeft een online petitie uitgezet waarbij zij aangeven dat zij denken dat een grote concentratie tijdelijke woningen voor bepaalde aandachtsgroepen en asielopvang niet bijdraagt aan een leefbaar en evenwichtig Hillegom. Verder willen zij niet dat de gemeente kostbare bollengrond onttrekt door het te bestempelen als een tijdelijke oplossing voor maar liefst 15 jaar. Zij roepen de gemeente op om een alternatief plan te maken om aan de Spreidingswet te voldoen en een duurzaam alternatief te ontwikkelen om grootschalige tijdelijke woningbouw op bollengrond te voorkomen en zo het cultureel erfgoed van Hillegom, veilig te stellen.

Hoe verder?

De gemeente wacht het antwoord van de provincie Zuid-Holland af. Bij een positief antwoord gaat de gemeente met omwonenden in gesprek om uiteindelijk te komen tot een plan voor de locatie. Omwonenden kunnen meedenken over waar en hoe de flexwoningen worden geplaatst.  Uiteraard zijn we daarbij wel afhankelijk van grondeigenaren en de regels van de provincie, Van Erk: “Het college vindt het belangrijk het gesprek met omwonenden en de bloemteeltsector goed te voeren. Maar voor we daarmee kunnen starten hebben we eerst een principe uitspraak van de provincie nodig.”